The Search en de Database of Intentions

The SearchVorige week kwam groots in het nieuws dat AOL een enorme berg search data had gelekt. Niet lang daarna kwam ook de eerste web interface die de data doorzoekbaar maakte online en werd de eerste identiteit van een persoon op basis van zoekopdrachten herleid.

Dat AOL zijn data laat uitlekken is op zijn zachtst gezegd niet netjes, maar dat nu overal moord en brand wordt geschreeuwd vind ik persoonlijk ietwat overdreven. In een wereld waar iedere beweging, iedere zoekopdracht en iedere muisklik wordt bewaard zou zoiets toch niet als een verrassing moeten komen? Sterker nog: Zal dit niet langzamerhand realiteit worden en zal deze data niet steeds meer voor commerciƫle-, overheids- en / of persoonlijke doeleinden gaan worden ingezet?

Na dit verhaal ben ik met nog meer interesse aan het boek “The Search” van John Battelle begonnen. Dit boek gaat niet zozeer over Google, maar meer over de enorme potentiĆ«le waarde van miljoenen en miljoenen en miljoenen gebruikers, zoekopdrachten, -resultaten, kliks en gedragingen.

Battelle noemt deze enorme collectie ‘The Database of Intentions’. Naar eigen zeggen:

“The Database of Intentions is simply this: the aggregate results of every search ever entered, every result list ever tendered, and every path taken as a result… A massive clickstream database of desires, needs, wants, and preferences that can be discovered subpoenaed, archived, tracked, and exploited for all sorts of ends.”

Zo maar nog wat interessante opmerkingen uit het eerste hoofdstuk:

“Search is a catalyst in promising attempts at cracking one of mankind’s most intractable problems: the creation of artificial intelligence.”

“Nearly any question one might frame can be answered in one way or another by mining the implacable Database of Intentions that is building second by second across the Internet.”

En zo op het oog de meest centrale vraag uit het boek:

“What, in the end, might search tell us about ourselves and the global culture we are creating together online?”

En daarop volgend:

“Through companies like Google and the results they serve, an individual’s digital identity is immortalized and can be retrieved upon demand. For now, Google cofounder Sergey Brin has assured me, such demands are neither made nor met. But in the face of such (the power of thousands and thousands of potential clients) power, how long can they stand?”

Al met al een interessant en lezenswaardig boek volgens mij. Ik ben benieuwd (en misschien meer als ik het uit heb).

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!