The long tail

The Long tailOm maar in de hype mee te gaan heb ik onlangs ook the long tail van Chris Anderson gelezen. Het boek heeft me denk ik wel een beter begrip gegeven van hoe veel zaken rondom Web 2.0 zijn te verklaren. Belangrijke trends zijn netjes gebundeld. Mijns inziens gaat het boek ook wel veel over hetzelfde. Daarmee bedoel ik onder meer veel herhalende voorbeelden, zelfs stukken tekst en onderwerpen die zich lijken te herhalen. Verder is het boek erg gefocused op digitale of semidigitale producten, maar beschrijft het ook wel hoe fysieke producten door toedoen van technologie zich steeds meer ondersteuning gaan bieden voor the long tail (ebay is daar goed voorbeeld van, maar ook amazon die een storefront biedt voor lokale winkeliers).

 

Anderson zet feitelijk een traditionele economie van schaarste (economy of scarcity) tegen een economie van overvloed (economy of abundance) neer. Dat is wel een erg interessant concept. En er zijn drie trends waarneembaar die ervoor zorgen dat er sprake kan zijn van een economie van overvloed en die dus een uitwerking hebben op de long tail. Deze trends zijn:

Long tail - drie krachten

 

1. democratisering van productiemiddelen. Met andere woorden: iedereen kan producent worden, user generated content en de garage bandjes kunnen met laagdrempelige ICT middelen al een aardige productie in elkaar draaien. Deze factor maakt de long tail langer.
2. democratisering van distributiemiddelen. Diensten als Itunes, maar ook Youtube en bittorrent en dergelijke zijn laagdrempelige middelen om producten te verspreiden. Het is dus heel eenvoudig om als lokaal bandje je muziek op Itunes te zetten en als het opgepikt wordt kan je zomaar een hit worden. Deze factor maakt de long tail hoger.
3. bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Recomendation systems, reviews en dergelijke koppelen vraag en antwoord (soms wist je niet eens dat je iets leuk vond in de long tail), waardoor de ‘afvlakking’ van de long tail feitelijk later plaatsvindt.

Dat is eigenlijk de essentie van het boek die vervolgens meermalen terugkomt resulterend in het geheim van de long tail:  

1. maak alles beschikbaar en 2. help het me te vinden

Het boek sluit af met negen algemene regels voor de long tail:

Verlaag je kosten
1. breng je inventarisatie ver intern, of juist heel extern
2. laat klanten het werk doen

Denk in niches
3. Eén distributiestrategie voldoet niet aan alle eisen en wensen
4. Eén product voldoet niet aan alle eisen en wensen
5. Eén prijs voldoet niet aan alle eisen en wensen

Laat controle varen
6. Deel informatie (!)
7. Denk in ‘en’, niet in ‘of’
8. Vertrouw erop dat de markt jouw werk doet
9. Begrijp de kracht van gratis

En daarmee heeft hij denk ik wel een aardig kernachtig rijtje te pakken: op hoofdlijnen en één niveautje dieper. Al met al best een vermakelijk boek met een sterk idee.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!