Zoeken versus ontdekken

Onlangs las ik op fortune een artikel over de race een ‘slimme’ Google te creëeren. Een interessant artikel dat ingaat op het verschil tussen traditioneel zoeken (zoals Google dat doet) en ontdekken, iets wat steeds meer aandacht krijgt door de toenemende populariteit van (personal) recommendation systems en bijvoorbeeld social bookmarking. Het artikel beschrijft op een manier zoals Battelle dat onlangs deed in zijn boek The Search dat je persoonlijke gedrag op Internet een spoor achterlaat van jouw interesses en identiteit. Een slimme, innovatieve service die een vergaarbak van deze data kan bevragen is een marketeers heaven?

Ik moest bij het lezen van dit artikel gelijk denken aan mijn eigen scriptie, waar ik het nut van ontdekken en je gedrag op Internet in zekere zin ook heb aangekaart. De leden van mijn focus groep interview waren unaniem over het feit dat bijvoorbeeld het gebruik van een social bookmarking dienst echt als een ontdekkingstocht kan worden ervaren. Social bookmarking speelt in zekere zin al slim in op het feit dat ontdekken misschien meer bevredigende resultaten levert dan zoeken, bijvoorbeeld door het bieden van gerelateerde tags en gebruikers. Op deze manier ga je bijvoorbeeld niet op zoek naar het vinden van een antwoord op een bestaande vraag, maar ontdek je al surfende continu nieuwe inzichten op nog niet bedachte vragen.

Volgens het artikel is het nu zaak in het gat van de ‘ultieme’ discovery tool te springen. Een service die op basis van jouw gedrag, historie en kliks aanbevelingen kan doen die aansluiten bij jouw interesses.  Ik geloof dat de zoekengine van A9.com al een aardig eind op weg is. A9 stelt je in staat een toolbar te installeren die je internet clicks registreert en op basis daarvan haar zoekresultaten aanpast.

Natuurlijk zijn er altijd tegenstanders. Een lijst met mislukte recommendation systems is blijkbaar eenvoudig op te hoesten. En ook big brother komt al weer snel om de hoek. Maar toch, volgens mij zit er wel iets in het verhaal van Fortune…

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!