“Waarom de meeste organisaties niet zouden moeten bloggen”

De discussie over perceptie en autenticiteit op blogs die hier (en op andere blogs) gaande was is even in alle hevigheid gevoerd. Ik wil die nu niet opnieuw aanslingeren, maar een interessante vraag die bij veel mensen is blijven hangen is de vraag hoe organisaties om moeten gaan met het fenomeen corporate blogging. Oftewel, zorgdragen voor het feit dat de consument, je publiek, je schreden in de blogosphere waardeert en jou niet gelijk als uitbater van een nieuw commercieel platform ziet.

Met het gebruiken van blogs als nieuw commercieel platform hoeft overigens niets mis te zijn, zolang je transparant bent over je bedoelingen. Zo kan het erg interessant zijn om de blogs van nieuwe startups te volgen, gewoon vanwege het feit dat je graag op de hoogte blijft van de ontwikkelingen die zij doormaken.

Corporate bloggingIk las vandaag een Dilbert cartoon die pakkend beschreef waarom de meeste organisaties niet zouden moeten bloggen.

 

 

In de begeleidende tekst stonden nog eens drie argumenten opgesomd. Één daarvan (de eerste) kwam ik ook al eens in een top tien lijstje van Nigel tegen.

  1. Iedere post moet doorgelicht worden door juristen of PR. Met andere woorden: het kan nooit een authentieke boodschap zijn
  2. Organisaties zijn niet voorbereid op het toestaan van negatieve commentaren. Maar tegelijkertijd. Blogs zijn geen monologen, dus commentaren afschermen is ook geen optie
  3. Soms is het doel van een blog het controleren van berichtgeving over jouw merk. Echter het is en zal altijd een ilussie zijn om berichtgeving over jouw merk te kunnen controleren.

 

Dit zijn keuzes die organisaties maken op het moment dat zij besluiten een corporate blog te starten. Maar ben je dan écht aan het bloggen op het moment dat je je posts langs PR stuurt of comments disabled? Ik denk van niet. Misschien pas als organisaties deze schroom van zich afgooien kunnen we de echt succesvolle corporate blogs gaan zien.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!