Facebook als platform en de Facebook economie?

Praten we vandaag de dag na de industriële economie, informatie-economie, kennis-economie, experience economy en search economy nu over de Facebook economie? Sinds een maand heeft Facebook haar platform open gesteld voor 3rd party developers en sindsdien heeft ze haar user base met zo’n 3 miljoen gebruikers zien toenemen. Het aantal (commerciële) widgets dat in je profiel kan worden geladen groeit met de dag. En dit aantal groeit snel.

Ik weet nog goed dat ik na het lezen The Search van John Battelle onder de indruk was van zijn beschrijving van de search economy: hoe Google in staat is om een kleine schoenenwinkel in Amerika te maken of te breken door haar algoritmen aan te passen. Immers, een aanpassing van het algoritme kan je gegarandeerde ranking op de eerste pagina van Google doen omslaan in een niets betekende hit in de achterste regionen van de Google search results.

Facebook is pas gestart met het aanbieden van haar “network as a platform”, maar, je ziet nu al dat organisaties er alles aan gelezen is hun diensten in Facebook te integreren:

“We are tiny compared to them, but our community is growing and incredibly invested in making books and telling the world about it. I can imagine our Blurb authors wanting to promote their books in Facebook. What if we could port a cooler version of our book preview onto your Facebook page, and people could buy it and recommend it? I think there is an interesting roundtrip moment there.”

Met Facebook heb je in één klap een immense user base binnen je bereik om je producten of diensten af te zetten en daarmee is het dus een platform waar je als organisatie eigenlijk niet wilt ontbreken.

Er gaan al langer stemmen op dat Facebook langzamerhand de nieuwe Google wordt. Het lijkt erop dat er zich langzamerhand een geheel eigen economie rondom Facebook vormt. Door nu widgets van 3rd party developers toe te staan kan Facebook langzamerhand uitgroeien tot een single point of contact en daarmee tevens concurreren met platforms als Netvibes of iGoogle. Zeker op haar directe concurrente heeft Facebook nu een voorsprong en lijkt het een kwestie van tijd totdat ook diensten als Myspace en Linkedin moeten volgen.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!