Future of Web Apps: dag 1

The Future of Web apps: Deel 1

Gisteren hals over kop besloten om, na het verkrijgen van de nodige toestemmingen, naar het congres the future of web apps (FOWA) af te reizen. FOWA is een 3 daagse conferentie over alles wat te maken heeft met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Web 2.0, web strategy en web apps.

De lijst met sprekers en showcases is impressive dus zeker de moeite waard. En zoals het een beetje Web 2.0 zal ik komende 3 dagen semi-live verslag doen van dit evenement. Overal op het web zullen blogposts, video’s, foto’s en tweets te vinden zijn over dit evenement. Ik zal het maar zoveel mogelijk bij de inhoud houden… De verschillende blokken zijn in de tekst gescheiden door vetgedrukte kopjes. Ik type tijdens de presentaties, dus misschien ontbreekt er nog wel eens wat of zitten er fouten in. Wat ik schrijf is voornamelijk een braindump van datgene wat gezegd wordt en mijn gedachten daarover. Please forgive me J… Misschien gooi ik er later nog een sausje over om een en ander op een rijtje te zetten…

Het congres heeft drie sporen: een developer spoor, een business / entrepreneur spoor en een showcase spoor. Het maakt gebruik van een crowdvine social network om mensen met elkaar in contact te brengen (en traditionele buttons :)) en sms services om gesprekken met gelijkgezinden te initiëren. Erg cool concept!

Het congres begint lekker: “No-one knows what the future of web apps is”. Zit je dan met je goeie gedrag. De echte ontwikkeling van web apps begint pas nadat een dienst gelanceerd is stellen de sprekers. “You need to adapt”. Ter illustratie: “Flickr today is nothing like the way Flickr was when it launched”. Met andere woorden: het is Jan Boeren Fluitjes en zien waar het schip strand. Maar goed, er zijn vast wel wat wijze dingen te zeggen op zo’n dag als vandaag. Laten we hopen tijdens…

Naast de verschillende sporen staat een expo hal vol met bekende en onbekende startups. Ik zal proberen de meest interessante af te lopen. Aanwezig is onder meer:

Adobe: promoot flex, air

Microsoft: promoot visual studio 2008, expression engine en silverlight

Zoho: Online office. Dit is de grootste (deels gratis) variant van Microsoft Office

Wakoopa: software gone social

Unify: Web content Management en nog veel meer. Heel mooi, heeft onder meer de uk website van Playstation gedaan

Huddle: web collaboration en teaming.

Kickapps: eenvoudig rich internet functionaliteiten als blog, video, foto, rating enzovoort enzovoort aan je bestaande site toevoegen.

Fav.or.it: blogging, social networking, rss en commenting geïntegreerd.

Open discussie met Om Malik en Michael Arrington

Het congres opent met een gesprek tussen Om Malik, (GigaOM) & Michael Arrington (TechCrunch) over startups en the future van web apps. Qubic telecom. Om praat over een web app over financial management. De kracht van hedendaagse webdiensten is dat ze vijf verschillende functionaliteiten van verschillende plaatsen op een eenvoudige manier integreren. Keypoint: we moeten focussen op web apps die brain dead simple zijn. Veel web apps momenteel doen teveel.

Er is een aantal platforms aan het ontstaan die essentieel worden voor de nabije toekomst: Onder meer het iPhone platform, gPhone platform (of Google’s API’s) en Facebook platform. gPhone wordt genoemd als een platform waarop web apps op systeem niveau kunnen worden geïntegreerd. Dat brengt veel nieuwe mogelijkheden. Het nadeel is dat er versplintering optreedt tussen apps voor de iPhone, apps voor nokia en apps voor gPhone. Op zich is het goed om te focussen op een platform, maar ondersteuning voor meer platforms betekent logischerwijs een breder publiek.

Social portability en identity management is eveneens een hot topic vandaag de dag. Verschillende platforms en standaarden vechten om de gebruiker zoals Facebook, Myspace en identity management systemen als OpenID. Om stelt dat het een kwestie is van de verschillende standaarden laten uitvechten. Uiteindelijk wint er één en die zal geadopteerd worden.

Funding is vandaag de dag relatief eenvoudig. Small sized web companies zijn eenvoudig op te zetten met laagdrempelige, open source tools. Wanneer je tool een momentum heeft en groot wordt, wordt het tijd voor financiering, maar tegelijkertijd ben je dan meer waard. Europese startups hebben een voorsprong op Amerikaanse startups, met name vanwege een voorsprong in de beschikbaarheid van breedband. Dat is iets dat in Europa sterk moet worden benut. Dit is ook al gezegd tijdens thenextweb 2007 conference.

Daarnaast lijkt het erop dat mobile apps nu echt een vlucht gaan nemen. Inzetten op mobiel lijkt op dit moment een goed idee.

Michael Arrington is inmiddels aangeschoven en praat over startups die moeten focussen op open source. Geld vragen voor je dienst is vrijwel not done. Een voorbeeld is streetwise (?). Zij bieden DRM vrije muziek aan die duurder wordt (tot 99 cent) naarmate meer mensen de muziek downloaden. Dit is disruptive en Arrington aggeert tegen Yet Another Social Web App (YASWP) die iets net iets beter doen. Wel is het essentieel om een goed en uniek business model te hebben. Youtube had dat niet, maar gelukkig pakt dat goed uit.

Je ziet tegenwoordig ook veel integratie tussen offline en online, met google gears, adobe air. Later op de dag wordt een aantal goede voorbeelden getoond van dergelijke integratie met behulp van Adobe AIR. Er zijn gewoon meer mogelijkheden voor business en ontwikkelaars.

Als business loop je vandaag al snel gevaar. Facebook bijvoorbeeld laat plugins toe waardoor een startup een plugin maakte om je vrienden in Facebook te groeperen. Later besloot Facebook deze functionaliteit zelf te gaan leveren, waardoor deze plugin feitelijk waardeloos wordt. Je bent dus feitelijk vóór Facebook aan het ontwikkelen. Dit risico moet je in ogenschouw houden. Gevolg is dat je altijd onderscheidend moet zijn, zeker tegenover Facebook.

Om is van mening dat we van Facebook nog lang niet alles hebben gezien. Voorals nog zijn er geen game changing plugins voor Facebook ontwikkeld. Volgens Michael is het wel mogelijk om een business op te bouwen rondom plugins in Facebook. FreewallDialog is een company die misschien wel iets disruptives in handen heeft: zij maken het mogelijk om via Facebook profielen mensen op te bellen. Facebook wordt daarmee een soort sociaal telefoongids :)

“Do it cheap, see if it works and fail.”

Arrington stelt dat we wel een vorm van verzadiging hebben bereikt op het gebied van social networking, hoewel diensten als Facebook nog verre van volmaakt zijn. Maar veel diensten waren snel en hebben een marktaandeel verkregen. Nu is het zaak om weer iets unieks te verzinnen.

Arrington stelt dat Google binnenkort de social graph (portable social networks) opent: API wordt dus ook open gesteld, alsook de profielen van Google gebruikers. Dit in reactie op Facebook. Portable Social Networks lijkt ook echt een next big thing te zijn.

Real oppertunities voor de toekomst: Mo: Enterprise is waar de money zit. Een goed voorbeeld: enterprise widgets. Data is nog steeds silo’ed. Die data kan nog steeds ten gunste worden gebruikt aan social media diensten. Middleware is daarbij essentieel. Volgens Arrington is mobiele telefonie en apps voor dergelijke platforms de toekomst. Web apps voor de gPhone, iPhone en dergelijke.

10 live demo’s in 10 minutes – Ben Forsait: Adobe

Na de wat trage start gaat het congres goed verder met een demo van 10 (met name Adobe AIR) applicaties in 10 minuten. Live demo’s dus de spreker nam een risico. Er zaten een aantal interessante tools bij die zeker het bekijken waard zijn…

  1. sliderocket : oline slides
  2. scrapblog: blogging visually
  3. picknick: full online photo editor
  4. video remixer: MTV remixer, adobe premiere express based
  5. buzzword: word processor online (bedrijf gekocht door Adobe)
  6. finetune: web radio station, randomize en generate playlist. Met AIR uit de browser gehaald
  7. eBay: met AIR offline gehaald
  8. Adobe media player
  9. Pownce: deel files en documenten
  10. Google Analytics report: met adobe air offline gehaald.

Moraal van dit verhaal: offline en online integratie is weer een nieuwe, nog onontgonnen fase in de ontwikkeling van web applications.

We’ve got this community, now what?

De eerste talk in het business spoor ging over het managen van communities. Sprekers zijn Heather Champ en Derek Powazek.

De sprekers sommen een aantal lessons learned op bij het managen van diverse communities. Waaronder de Flickr community:

user-generated discontent: Gebruikers zijn snel van slag en keren zich snel tegen je. Een goed voorbeeld van Yahoo: er werden foto’s met de tekst yahoo sucks geupload toen foto’s van flickr getagged met de term WII werden gebruikt in een Yahoo Wii site. Gebruikers die informatie uploade waren daar niet van gediend. Moraal van het verhaal: vertel wat je doet! En ga verder dan je legal rights; Yahoo mocht het, maar gebruikers vonden het niet leuk.

Make lemonade: wat doe je als je site down moet? Flickr schreef een contest uit om een screenshot van de site te uploaden. De eerste gebruiker die dat kreeg kreeg een gratis pro-account. Creatieve inzendingen waren het gevolg.

Confess: sometimes we suck! Als je fouten maakt, geef het toe. Wees open.

Don’t keep score: scoreboards, leaderboards. Hier zijn de meest actieve gebruikers. Dit kan wel werken in sites die gericht zijn op games of ranglijsten, maar voor veel sites is het niet goed (zoals een site als Flickr). Wees dus heel voorzichtig met het gebruik van deze features.

make real stuff: Flickr heeft na een oproep een set van foto’s in een boek gepubliceerd. Real life stuff is een goede motivator om mensen in beweging te krijgen. Dit benadrukt de noodzaak van fysieke verschijning van Deloitte Innovation. (Dit is standaard Wikinomics: een beloning is voldoende om mensen te motiveren)

Rip that baind aid: Verhuizing van Flickr profielen naar Yahoo is een wijs leermoment. Dat heeft nu 18 maanden geduurd, wat als een boomerang is teruggekomen, omdat men vond dat Flickr zich verschuilde. Het werd nu extra pijnlijk. Migratie moet dus direct ingezet worden.

Community, Manage ThySelf: give people the tools they need so that they can be the community managers. Mensen willen zelf voor hun community zorgen. In Flickr kunnen gebruikers comments op hun foto’s bewerken. Er geldt dus een vorm van eigendomsrecht wat gebruikers aanspreekt.

communicate expectations: verstop rechten en plichten niet in een uitgebreide terms of services. Flickr had geen community guidelines, maar er werd simpelweg het een ander rechtstreeks naar gebruikers gecommuniceerd.

don’t create suppervillains: Wanneer je mensen eruit schopt bij een dienst, dan komen ze terug, maken ze een nieuwe account, maar dit keer zijn ze boos. Het managen van ongewenst gedrag is dus een taak die serieus moet worden opgepakt. Ga de dialoog aan. Er is een site die een site voor trolls steeds trager maakt. Op een gegeven moment zijn pageloads 60 seconden en gaan ze vanzelf weg.

Embrace the chaos: Nog een voorbeeld van Flickr, via een 3rd party tool werden foto’s van gestolen laptop geupload. Uiteindelijk werd die dader via Flickr getraceerd. Dat heeft veel ophef en publiciteit opgeleverd. Flickr heeft het allemaal laten gebeuren. Moraal in deze is dat er altijd community leden zullen zijn die zo creatief of imaginair zijn dat je niet had voorzien. Omarm dat en manage dat op de goede manier.

Be open: wanneer je commercie combineert met community. Communiceer dat. Biedt alternatieven.

Clashes tussen members: Grijp in wanneer discussies persoonlijk worden.

Sphere: the future of search

Wat is Sphere? Sphere is een zoekmachine die met name zoekt in blogs. Up-to-date informatie. Sphere biedt bookmarklet aan en kan related informatie, related extern web nieuws zien. Daarbij gebruik makend van een display layer. De content die in zo’n display layer relevant is, wordt getoond, gefilterd van adult, andere taal en spam. Dit is dus een mix tussen traditional en social media.

Sphere verdient met name geld door haar dienst te verkopen aan traditionele media. Sphere biedt namelijk een vriendelijke user experience die bezoekers op sites houdt (door gerelateerde content te bieden) en bezoekers naar een site toe te trekken (ook door gerelateerde content). Advertising is eveneens een solide businessmodel voor Sphere. Echter de concurrentie (van met name Google) neemt toe.

Robin Christopherson – The Art of Accessibility services

Robin Christopherson is blind en laat zien hoe diverse sites scoren qua toegankelijkheid voor blinden en slechtszienden. Dramatisch voorbeeld is Amazon.co.uk. Die heeft images zonder naam en alt tags.

Google heeft een hidden pagina in haar AJAX gmail website waarmee ze slechtzienden wijzen op de non-ajax site die beter toegankelijk is. Daarbij heeft Google nog meer goede voorbeelden, zoals Google Groups en Google Maps.

Pauze! Tijd om wat stands af te struinen

In de pauze langs een aantal stands gelopen. In de eerste plaats huddle.

Huddle richt zich op document management en collaboration. Het is in essentie een tool om teams beter te laten samenwerken. Hoewel de tool er op zich goed uitzag, vond ik het nog niet echt Web 2.0. Collaboration beperkte zich met name tot een lijstje met projectleden en het locken en unlocken van documenten. De medewerker verzekerde mij echter dat er aanstaande vrijdag een nieuwe release komt waarmee document editting ook online mogelijk wordt. Met een soort ZOHO achtige omgeving dus. Dan heeft Huddle mijns inziens een sterkere troef in handen. Huddle is interessant voor web colleboration en teaming, maar ik denk dat er inmiddels betere varianten beschikbaar zijn…

Unify is een web content management system dat op het oog erg krachtig is. Het ondersteunt onder meer web content management, data management, document management, maar ook e-commerce en business process management. Ik heb een uitgebreide demo gezien en ik denk dat Unify absoluut een alternatief kan zijn voor meer bekende, traditionele content management systemen.

Kickapps is een applicatie die je eenvoudig richt user functionalities in bestaande portals integreert, zonder al te veel moeite te hoeven doen om zelf functionaliteiten te ontwikkelen.

How to turn your app into a business

Deze heb ik geskipped na het horen van opmerkingen als: Er bestaat niet zoiets als een nieuwe economie, huur adviseurs in en meer van dat al.

How application design is influenced by user feedback

Op naar de volgende keynote. Daniel Burke van Digg / Pownce vertelt over hoe user feedback de ontwikkelingen van Digg beïnvloeden. En Digg weet waar ze over praat, want ze hebben onlangs (niet geheel succesvol) een nieuw comment system gelanceerd

Daniel formuleert de volgende lessons learned:

  1. Is the change worth it?
    1. Rely on previous feedback
    2. Kjnow yhour community, stay in touch
    3. Anticipate areas of friction
    4. Focus groups and usaility studies
    5. Decide how to measure success
  2. Gathering feedback. Digg kreeg te maken met:
    1. Positive feedback
    2. Bug reports
    3. Negative feedback
    4. Expert feedback
    5. Implicit feedback

Kern van de feedback is dat een omgeving als Digg het toestaat dat ze van duizenden mensen feedback ontvangen. Metingen van Digg tonen aan dat het nieuwe comment system een groot succes is (percentage comments is bijvoorbeeld toegenomen met 30%). Toch ontvingen ze zoveel negatieve feedback? Wat nu?

  1. Reacting to feedback
    1. Don’t do anything (… except bug fixing)
    2. Identify themes & strong ideas
    3. Engage your community
    4. Iterate

Etsy – the future of commerce

Robert Kalin, founder van Etsy heeft een marktplaats gecreeërd waar mensen spullen kunnen verkopen die ze zelf hebben ontwikkeld. De talk gaat grotendeels over de achtergrond van de founder en Etsy zelf.

De kracht van Etsy zit hem in het feit dat Etsy niet alleen een marktplaats is, maar juist ook een community. Kalin stelt dan ook dat communities een belangrijk aspect zijn in de commerce van de toekomst.

Etsy is feitelijk een platform /marktplaats voor alles dat niet mass produced is.

De concepten van een sociale marktplaats worden door Kalin geplaatst binnen een bredere, meer filosofische contect die hij terugleidt op de beginselen van de economie en het mislukken van de economie van vandaag de dag. Van de devaluering van geld als fysieke munt naar plastig en zelfs bits en bytes geld. De waarde van geld wordt daarmee steeds dubieuzer en abstracter. Hij stelt dat er fundamentele problemen zijn met de op profit gerichte economie van vandaag. Hij zelf is bijvoorbeeld niet op geld uit. En dat is een principe dat vandaag de dag steeds meer voet aan de grond krijgt, maar dit vereist een fundamenteel andere benadering van economie en commercie. Helaas liep Kalin flink uit de taal en kon hij zijn verhaal niet echt afmaken. Jammer dat dit verhaal nu geen staart heeft…

Satisfaction – Customer service is the new marketing

Satisfaction heeft tot doel customer service tot nieuwe marketing te verheven. In essentie gaat het erom dat je klanten je beste evangelisten zijn. Service aan je klanten is dus essentieel aan het succes van je klant. Satisfaction ontwikkelt software die dit proces moet ondersteunen (http://www.getsatisfaction.com).

Volgens de spreker zijn er meerdere wegen die succesvol zijn in de marketplace. Je kunt kiezen voor een aanpak die:

Customer focused

Product focused

Infrastructure focused

Is.

Volgens de sprekers is de beste manier om excellente customer service te leveren is te stoppen het te proberen. Er zijn praktijkvoorbeelden te over waarbij proberen hopeloos mislukt (gevisualiseerd door twee youtube video’s van eBay en Dell).

De vraag is dan uiteraard hoe gaan we dit oplossen? De oplossing, volgens de sprekers ligt in een vergelijkbare rol die een conciërge vervult in een hotel. Zijn geheimen:

a. Hij plaats conversaties als kern van de business. Ofwel “Markets are conversations” geopteerd in het boek the cluetrain manifesto. Daarbij geldt dat het niet de conversatie van de organisatie is, maar van de klant zelf. Laat hem in zijn waarde. Hoe breng je conversaties omtrent customer services dan online? Een goed voorbeeld komt van 30boxes, die van een traditioneel ticketing service naar een gratis forum ging als ondersteuning van customer service. En waar voorheen 50% van alle vragen onbeantwoord bleven, werden alle openstaande vragen niet alleen opgelost, maar daalde het aantal ook drastisch, omdat reeds beantwoorde vragen inzichtelijk waren. Het aangaan van de conversatie kan vele voordelen hebben, zoals Dell Ideastorm maar ook Twitter laat blijken. Door de conversatie aan te gaan wordt snel ingesproken op customer feedback wat goed is voor het image. Dit kan echter net zo snel als een boomerang terugkomen, zoals top digged stories soms laten zien.

b. Door zijn controle te beperken beperkt hij zijn invloed wat resulteert in een betere customer service. Dit betekent ook dat je soms niet de controle hebt over het resultaat van customer service. In het geval een fiasco optreedt, is het het beste daar transparant op te reageren binnen de omgeving waar de klant gewend is te opereren. Laat customer interactie dan ook vrij. Wanneer je blogged over een fout die je hebt begaan, sluit de comments bijvoorbeeld niet af. Schik je ook naar de natuurlijke flow van feedback. Een goed voorbeeld daarvan is productreleases op vrijdag plannen, zodat je verzekerd bent dat je meest trouwe gebruikers snel reageren. Stop ook met het bouwen van FAQ’s die niet te onderhouden of nog erger, kapot gaan.

c. Hij breekt traditionele silo’s af. Traditionele organisaties zijn silo’s en de manier waarop we gewend zijn aan customer service te doen is dat ook. Denk als een netwerk, als een conversatie met de klant. In dat geval bestaan traditionele silo’s niet meer, omdat er slechts een gemeenschappelijk doen is: customer satisfaction. De klant staat centraal. Het “is niet ons probleem” probleem mag dus niet bestaan! Naarmate het web meer fragmenteert (of de content en diensten meer en meer versnipperd raakt via webservices, rss en widgets) wordt dit probleem wel steeds groter. Vergroot in deze de content die

De vraag is wat de risico’s zijn. Maak je geen ruim baan voor de competitie als je zo transparant bent? Het antwoord op deze vraag is ja: maar op zich is iedere competitie een google search weg. You just have to learn to live with it and nurture it.

The Edgeconomy – Bubblegeneration Strategy Lab (bubblegeneration.com)

Het verhaal van .. was goed, maar ging diep en te snel om goed verslag van te leggen. Daarnaast haperde de techniek hier en daar. Vandaar beperk ik me tot de hoofdlijnen:

Globaal worden er drie economische tijdperken genoemd: mass economy, information economy en vandaag spreken we meer van een global ecomony. En wat zijn de consequenties daarvan? Goedkope breedband en interactie op enorme schaal heeft een echt disruptief karakter. Centraal in het betoog staan een aantal regels voor de nieuwe edgeconomy:

a. Open beats closed. Vergelijking met tsunami. Veel meer organisaties stellen hun organisaties open. Wikinomics beschrijft dit. De voordelen van opening up nemen toe als je zo goedkoop kan interacteren. De kosten voor openheid nemen daarmee eveneens af.

b. Betters beats goods. Goederen zijn niet meer heilig en goed is niet goed genoeg. We doen alles om ons te onderscheiden en dat moet ook.

c. Plastic beats specific. Gaat over assets: Widgets zijn de ultimee plastic goods.

Kern van het betoog is dat de veranderingen die we momenteel zien een veel fundamenteler karakter hebben en dat wordt onderschat.

d. Purpose beats profit. Pure focus op profitability kan op de lange termijn niet goed gaan. Er moet een vorm van betekenis achter zitten.

e. Failure beats success:

f. Play beats work

g. Markets. Networks and communities beat firms

De talk wordt afgesloten met de vraag hoe deze principes gerealiseerd moeten worden. Een fundamenteel begrip is dat deze regels in het DNA van een organisatie moeten zitten om enig kans van slagen te kunnen hebben.

Scot Rafer

Deze talk had ik tijdens de next web al eens gehoord dus die heb ik overgeslagen.

De toekomst van Firefox en Javascript

Waar gaat Firefox heen in de nabije toekomst:

Global storage: cookies++

File caching (css, images, etc

Offline / online mode detection en ondersteuning. Dit sluit aan bij de trend die we zien met Silverligt en Adobe AIR bijvoorbeeld.

File uploads queueing

Some sql like stuff (work in progress)

Cross-domain XMLHttpRequest

JSON (De-)Serialization

Object.toJSONString();

String.parseJSON();

Desktop integration

webrunner

deployable web applications. Web apps runnen op de desktop (built on XULRunner)

Prism (still in planning)

Webrunner in Firefox

Bookmark puts an icon on the desktop

Launches a dedicatied application

Toekomst van Javascript

Oude versies:

firefox 1.5: javascript 1.6

Firefox 2.0: javascript 1.7

Nieuwe versies Javascript 2

optional strict typing

o var foo : string = “”;

o type Pair = [Number, String];

o var bar : Array <Pair>;

Classes

o Class User {

var name : String;

var age : Number;

}

Local variables

o Let foo = “test”;

Packages

o Package com.mozilla.Foo;

Import com.jquery.query;

Query(“div”);

Dictionaries

o Dict.<object, number>

Het verhaal ging diep de techniek in hier, dus ik moest het helaas qua documentatie laten lopen. Conclusie is dat er veel op de rol staat voor wat betreft Firefox en Javascript J.

Microsoft en 7 dingen die je nog niet weet over future web apps

  1. Microsoft Virtual Earth (150.000 gratis API calls per dag);
  2. Popfly, voor het bouwen van mashups;
  3. Express edities of Visual Studio en SQL Server (gratis);
  4. Windows Live Alerts;
  5. Silverlight;
  6. Astoria (database online);
  7. Seadragon;

Kevin Rose en lessons learned van het lanceren van Digg en Pownce.

Kevin Rose is founder van Digg, co-founder Revision3 en co-founder Pownce. De launch van Digg heeft 1,5 maand geduurt. Van scratch naar Beta 1.

  1. create a budget with personal investment goals. Rose stelt dat je niet direct angel funding nodig hebt. Wat Digg betreft heeft hij pas na 8 maanden funding geaccepteerd. Hijzelf heeft $ 3000 geïnvesteerd + later nog wat meer.
  2. huur freelance coders (goedkoop om te starten), maar bereid je voor op toekomstig succes. Scaling is essentieel.
  3. Huur servers met remote management (VNC / KVM / Power cycling);
  4. Open Source. Digg is gebouwd op LAMP, Revison3 op Python, MySQL en Apache en Pownce is gebouwd op Django, MySQL en S3 (Amazon)
  5. Geld verdienen met Google Adsense, Pro Accounts

Functionaliteiten die voor Digg en Pownce hebben gewerkt

  1. Digg: import adresboek;
  2. Digg: Add Friends;
  3. Digg: Shot story (stuur een verhaal op digg naar anderen op een profiel)
  4. Digg: email story;
  5. Digg: Connect users after registration;
  6. Pownce: make it easy to add friends;

Leen functionaliteit van de besten. De add friends functies is al meer dan 5 jaar oud.

Scaling

  • memcached
  • huur een DBA om je schema te reviwen
  • huur een admin om je apache config te reviewen
  • zichtbaarheid, google analytics, custom stats, nagios

Werken met grote communities

  • Blog! treed in contact met je community
  • verhoog transparantie. Het deleten van een post met een sleutel om HD-DVD content te decrypten werd door Digg zonder uitleg verwijderd. Dit werd door de community niet gewaardeerd. Cease & Disit go to chilling effects
  • Als je fout zit: geef het toe!
  • Lees je support mail!

Dat was het voor vandaag

Na de keynote van Digg wordt een aflevering van Digg Nation opgenomen. Morgen vanaf 9 uur zijn we weer van de partij.

Greets!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!