Het is een fragiele wereld: social media

Web 2.0 is mooi, user generated content is goed en social networking is nuttig. Maar om iedere hoek schuilt toch weer gevaar. Waar je met de juiste randvoorwaarden snel een heel succesvolle dienst kunt ontwikkelen (daar zijn Youtube, Flickr, Delicious en vele anderen goede voorbeelden van) kan het succes ook zo maar weer afgelopen zijn.

Ieder moment kan de volgende kloon zich aandienen die datgene wat jij doet net iets anders of misschien net weer iets beter doet. Al je succes staat of valt dus met de loyaliteit van je community. En laat dat laatste nu net een kwetsbaar begrip zijn om je succes van af te hangen.

Waarom deze post? De laatste tijd komen steeds meer berichten dat de top postsers van Digg de dienst links laten liggen om naar concurrenten als Mixx (erg cool!), Reddit of Propeller te verkassen. Scheurtjes in de hegemonie van Digg. Berichtgeving over dit onderwerp versterkt dit beeld en kan het neerwaartse proces alleen maar versnellen.

Ik moest hier aan denken, omdat ik momenteel het boek Brand Hijack van Alex Wipperfurth lees. Brand Hijack gaat over ‘serendipitous marketing’ of co-created marketing. Je kunt het ook wel web 2.0 marketing noemen: een merk of product tot ongekende populariteit verhevenen zonder al te veel traditionele marketing inspanningen. Het boek beschrijft een prachtig voorbeeld van het succes van Red Bull. Één ding wat me tot nu toe bijblijft uit dit boek is dat een natuurlijke, door consumenten toegekende coolness en loyaliteit essentieel is.

Digg is misschien één van de eerste diensten die na een periode van extreem succes nu ook de keerzijde van social media gaat ervaren: haar loyale community die de dienst de rug toekeert. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat…

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!