Social media flawed – is teveel community slecht?

Thanks to GapingVoidVeel nieuws vandaag over de negatieve kanten van social media. Mashable doet bericht van een advertentie op GetAFreelancer waar gevraagd wordt om een verhaal op de frontpage van Digg te krijgen. Any means necessary… Blijkbaar zijn er zat bedrijven / individuen die dat voor elkaar kunnen krijgen, voor nog niet eens teveel geld: neem $100 mee en je komt een heel eind. Samen met het nieuws over bijna rebellerende top posters wordt het wel duidelijk dat Digg kwetsbaar is.

Dit bericht deed me denken aan controversiele post (lees de nuancering hier) op Techcrunch een tijd terug waarbij de werking van een zogenaamd virale marketing actie uit de doeken werd gedaan. Aan de beschrijving was weinig viraals aan. Sterker nog, er werd tot in de puntjes uit de doeken gedaan hoe dergelijke campagnes worden gearrangeerd, inclusief fake comments aan toe.

De Drama 2.0 show (prachtige weblog overigens met een onderbouwd tegengeluid tegen de hele 2.0 hype) meldt dat Facebook langzaam naar de filistijnen gaat. Ditmaal niet met feiten onderbouwd, maar met een screenshot die misschien nog veelzeggender is dan cijfers. Één stortvloed van weinig tot nietszeggende facebook applications die de hoeveelheid ruis op dit platform met de dag vergroten. Alley Insider komt tegelijkertijd met het bericht dat de interesse in Facebook apps af begint te nemen.

Tot slot las ik op mapping the web nog een post met de vraag of “too much collaboration” misschien een slecht teken is. Of dat zo is ben ik niet uit, maar deze vraag kun je natuurlijk direct vertalen naar communities. Heeft het zin om voor iedere dienst, object, initiatief, interesse of wissewasje een community te faciliteren? Persoonlijk denk ik niet.

Al met al niet zoveel nieuws lijkt me. Waar veel mensen komen en waar de middelen zijn om geld te verdienen komen mensen (kwaadwillenden zo je wilt) dat “verstoren”. Zij het met fake campagnes, zij het met gekochte top posts of zij het met nietzeggende reclame. Daarmee blijft social media leuk, maar ga ik meer en meer geloven in de persoonlijke inzet (ook binnen organisaties zo je wilt) daarvan.

Binnen organisaties of over organisatiegrenzen heen kunnen communities handig zijn om samen te werken en mensen te ontmoeten en kan social media praktisch zijn om op andere, meer laagdrempelige manieren met elkaar samen te werken. Daar zie ik dus wel ruimte voor communities rond thema’s, functies of competenties. Maar privé zou ik er voor passen om me actief in veel verschillende communities te profileren. Wat mij betreft geld dan ook: haal uit een dienst wat er voor jezelf inzit en maak gebruik van datgene wat de community je kan bieden. Biedt het je niets, doe er dan ook niets mee. Op die manier blijf je vanzelf hangen bij die toepassingen en in die omgevingen die iets voor jou betekenen. Zakelijk en privé. En daarmee wordt social media in eens een stukje minder social…

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!