Hoe maak je een blogpodium tot een succes?

Blog aspectsDoor een praktijksituatie heb ik de afgelopen dagen eens moeten nadenken over hoe een zakelijk weblog al dan niet een succes zou kunnen worden. Ik kan het daarmee zoeken in een framework voor sociality of het design framework van Wenger, maar ik had dit keer behoefte aan een wat meer pragmatische verklaring. Ik heb al eens nagedacht over een framework voor succesvolle communities, maar dat was in deze toch weer wat teveel intern gericht. Een succesvol blogpodium dat in korte tijd gelanceerd moet worden heeft ook veel baat bij het organiseren van een aantal externe factoren. Ik denk iets gevonden te hebben in onderstaand modelletje. Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenover staan. Aanvullingen of opmerkingen? Leave them in the comments!

Volgens mij is het in het opzetten van een blogplatform belangrijk vier afzonderlijke domeinen in de gaten te houden. Focus teveel op of negeer één van deze en de kans van slagen wordt een stuk kleiner.

blog aspects copyright

Promotion:
Als je in korte tijd de nodige traffic wilt genereren spreekt het voor zich dat je de nodige promotie / aandacht aan je blog weet te geven. Regel posts op populaire, bij je doelgroep aansluitende, weblogs. Ga daarbij uit van het feit dat je doelgroep geen reclame wilt lezen, dus zorg voor inhoudelijk relevante posts die mensen naar je blog weten te trekken.

Qualification:
Met qualification bedoel ik met name dat je binnen het domein waar je je blog schrijft “qualified” moet zijn. Je moet inhoudelijke expertise bezitten, zodat je kwalitatief goede posts kan schrijven. De nodige domein kennis is hierin dus zeker onmisbaar. Toch is het ook hierin belangrijk dat je in je posts een inhoudelijke discussie op gang weet te krijgen.

Motivation:
In korte tijd een blogpodium tot een succes maken vereist hard werken. Dit vereist toewijding en motivatie van het team. En dat betekent weer actieve posts, actief bijdragen in discussies en eventueel discussies op gang helpen. Als je comment moderation toepast, zorg dan ook dat je comments zo snel mogelijk na het posten moderate, zodat een minimale vertraging richting je bezoekers optreedt.

Cultivation:
Voor wat betreft het cultivation aspect is het belangrijk dat je de taal van je doelgroep spreekt en de taal spreekt die bloggers aanspreken. Dit lijkt makkelijker dan het is. Waar het volgens mij op neer komt dat je blog schrijft alsof je het oprecht meent en werkelijk open staat voor discussie. Je blog posts stralen het als het ware uit naar de bezoekers dat hun mening en bijdragen wordt gewaardeerd.

Door zowel op inhoud als op persoonlijk vlak aan verschillende gebieden aandacht te besteden kan je mijns inziens je succes van je blogplatform aanzienlijk vergroten. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hebben jullie opmerkingen, aanvullingen, kritische kanttekeningen op dit model? Laat je gedachten achter in de comments!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!