FastCompany.com: Op Drupal gebaseerde corporate website die inzet op communities

Vorige week kwam groot in het nieuws dat Fastcompany.com haar website had vernieuwd en in het vernieuwde concept sterk inzet op communities. FastCompany is naar eigen zeggen een paats waar mensen en ideeën elkaar ontmoeten. In het verleden was Fastcompany vooral bekend om haar print versie.

Met de vernieuwde website zet Fastcompany.com in op weblogging, commenting en vragen van haar lezers. Daarin zit een aantal interessante concepten. In de eerste plaats evolueert Fastcompany haar irrelevante corporate website naar een interactieve, sociale marktplaats waar mensen en ideeën elkaar kunnen ontmoeten. De trend waar relatief statische en één-weg corporate websites worden getransformeerd naar dynamische, meer-weg communicatie platforms zie je mijns inziens steeds vaker. Een voorbeeld is de website van the Industry Standard. Ik verwacht het komende jaar een toename van dergelijke corporate websites. Met het risico op een overkill aan community functionaliteit, maar toch…

In de tweede plaats is het interessant te zien dat de site volledig is gebouwd in Drupal Open Source. In mijn werk heb ik inmiddels ook de nodige ervaring opgedaan met dit Platform en ik sta toch steeds weer versteld van wat je er eenvoudig en tegen relatief lage kosten mee kunt bereiken. FastCompany.com lijkt in niets op een standaard Drupal installatie en biedt hoogwaardige, sociale functionaliteit die je vandaag de dag van een community site mag verwachten. Overigens is het lijstje met websites die ontwikkeld zijn in Drupal niet mis. Een kleine greep: Warner Brothers Records, The New York Observer, Popular Science, en Amnesty International. Denk ook aan project sites als SonyBMG, Forbes, Harvard University, en meer.

Dat de site nog kan verbeteren moge duidelijk zijn. Jeremiah Owyang vraagt zich bijvoorbeeld af of FastCompany.com niet heeft geprobeerd te innoveren óm het innoveren. Met andere woorden, doen ze niet een beetje teveel van het goede? De interface bijvoorbeeld is niet de meest gebruiksvriendelijke die je je kunt voorstellen. Het zou volgens Owyang wellicht beter zijn om te starten met minder functionaliteit, waarna de site langzaam wordt uitgebouwd. Toch is het mijns inziens een goede move. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

fast-company-screen.png

update: de president van Fastcompany reageert op de analyse van Jeremiah Owyang.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!