C.K. Prahalad over nieuwe business modellen, co-creatie en de future of competition

Via P2PFoundation, die het ook weer van de site van RTL-Z linkte: Een interview met management strateeg C.K. Prahalad. Het interview gaat onder meer over zijn boek the future of competition, waarin hij de ontwikkelingen op het gebied van co-creatie 4 jaar geleden al voorspelden, maar de huidige, snelle ontwikkelingen niet had voorzien.

Hij praat verder over thematische communities (als het ware niche communities rondom een specifiek onderwerp of Communities of Practice), co-creatie als dé toekomst van business (zonder co-creatie verkoop je niets), zijn nieuwe boek, a new age of innovation, waarin hij stelt dat we op weg zijn naar een wereld waarin de consument gepersonaliseerde en zelf ontworpen producten koopt. Het thema van zijn nieuwe boek: N = 1: één consumenten ervaring tegelijkertijd.

Grappig dat zo’n strateeg toch ook weer over zul concrete toepassingen als iGoogle en de iPhone praat. Hij heeft ook nog een prachtig voorbeeld over het niet kopen van auto banden, maar het betalen voor het gebruik daarvan! Erg interessant, maar of we met z’n allen daar op zitten te wachten… Om nog af te sluiten met een mooie quote:

Innovatie gaat steeds meer over hoe bouw ik een ervaringsplatform waarmee elk individu zijn eigen ervaring kan creëeren?

Interessante video en het boek gaat op mijn wish list :-).

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!