Smart start-ups: hoe je miljonair kunt worden na het lezen van een boek

smart startupDavid Silver claimt dat je na het lezen van Smart Start-ups in staat moet zijn een fortuin te verdienen met het lanceren van je eigen online communities. Sterker nog: hij reikt zelfs blueprints aan voor rond de 20 business modellen en communities die je zo kunt lanceren wat resulteert in een boek van 235 pagina’s en 27 (!) hoofdstukken. Kat in het bakkie zou je denken, maar daar zit wat mij betreft ook direct het probleem van het boek: Silver doet wel erg luchtig over de slagingskans en revenue modellen van de communities die hij voorstelt.

De vaak gevolgde redenatie is als volgt: “wat als we nou de potentiële doelgroep op 5 miljoen mensen inschalen, waarvan de helft, dus 2,5 miljoen mensen, geïnteresseerd is in je dienst en daarvoor ook wil betalen. Dan genereren we bij een jaarlijkse fee van $20,- per gebruiker een omzet $50 miljoen”. Op zich logisch, maar in de modellen die hij voorstelt zie ik nou niet direct dat er zo’n groot aantal mensen bereid is om veel geld neer te leggen voor het gebruik van een dienst. Aan de andere kant, misschien is het formuleren van een goed idee met een valide businessmodel wel zo eenvoudig als Silver doet voorkomen.

dollarsCreative Commons License photo credit: Montreal Tech Watch

Anyway, het boek komt verder met nuttige tips over hoe je je als smart start-up zou moeten profileren en introduceert een meetsysteem waarmee je de slagingskans van je start-up kunt voorspellen. Een tip alvast: zoals op de foto hiernaast kun je je volgens Silver beter niet als start-up presenteren. Om het vertrouwen van je community te krijgen en te behouden is het essentieel om niet met je succes, behaalde omzetten en verkregen venture capital te koop te lopen. Je wordt dan namelijk een eenvoudige prooi voor alles en iedereen.

Wat Silver goed doet is het neerzetten van online communities als een second wave of the internet, waarbij de eerste wave vooral gericht was op het creeëren van de technologie. Nu pas gaan we die technologie toepassen waar het voor bedoeld is: als collaboration platform. Typisch web 2.0 verhaal dus, maar volgens Silver zijn online communities het grootste waar we als individu en organisatie de komende jaren mee geconfronteerd gaan worden. Dus wat dat betreft wil je de boot niet missen.

Een community moet volgens Silver zes eigenschappen hebben om ervoor te zorgen dat betalende klanten komen: 1) reciprocity, 2) consistency, 3) social validation, 4) liking, 5) authority en 6) scarcity. Daarnaast is het belangrijk dat je zorgt voor “float”, ofwel een stroom van betalingen vooraf, zodat je direct inkomsten genereert om de kosten voor de komende maand te dekken. Geloofwaardigheid van je community en jezelf als organisatie die de community runt is verder van essentieel belang. Immers je community genereert content voor jou en krijgt daar relatief weinig voor terug, terwijl jij als community eigenaar geld verdient. Daar moet je goed mee omgaan. Silver haalt verder veel inspiratie uit artiesten (schrijf minder, beeld meer uit) en game theorie in zijn verhalen over communities. Tot slot: richt je als community eigenaar op eenvoud en primitivisme en de mooiste: doe alsof je een eend bent. Daarmee bedoelt Silver dat je boven water moet doen alsof alles van een leijen dakje gaat, maar onder water mag je werken en trappelen om jezelf in leven te houden. Maar toon dit niet en blaas ook niet te hoog van de toren over je successen.

Verder stelt Silver dat communities publieke goederen zijn en het nadeel daarvan is dat het rottigheid aantrekt. Dat zien we in de praktijk denk ik maar al te vaak. Een manier om dit aan te pakken is via reputation management systems waarbij gezegd moet worden dat mobiele communities hier vaak minder last van zullen hebben, omdat ze persoonlijker zijn vanwege hun locatiegebonden karakter.

Op advertising gebaseerde business modellen zijn volgens Silver achterhaalt en hij stelt dan ook een groot aantal andere bronnen van inkomsten voor. Dit zijn onder meer: tip jar, kudo’s, reputation management fees, syndication fees, affinity credit cards, drm fees, user group charges, revenue sharing, strategic alliances, facilities management, content porting to wireless carriers, wireless carriers splitting their revenue with community owner en subscription fees. Hij gebruikt deze revenue modellen in al zijn voorbeelden in het boek, dus daarmee kan je direct zien hoe dat in de praktijk zou kunnen werken.

communityTot slot introduceert Silver een model waarmee je het succes van je te lanceren online community kunt voorspellen. Het eerste deel van dit model bestaat uit Silver’s First Law of Entrepreneurship: de waardering (V) is volgens Silver gelijk aan de omvang van het probleem (P) maal de elegantie van de oplossing (S) maal de samenstelling van het Entrepreneurial team (E). Op alle drie de onderdelen kan een score van 1 tot 3 worden gegeven (hoger = beter) waardoor een overall score van Silver’s First Law of Entrepreneurship kan worden vastgesteld. Maximum is dus 27.

Daarnaast introduceert Silver 8 DEJ, ofwel demonstrable economic justification, factoren, waarbij je community toch minimaal 6 van de 8 factoren moet bezitten. Deze factoren zijn: 1) bestaan van een groot aantal ontvangers, 2) homogeniteit van je ontvangers, 3) bestaan van gekwalificeerde ontvangers, 4) bestaan van competente aanbieders, 5) afwezigheid van institutionele barriers to entry, 6) de “Hey, it really works” factor, 7) onzichtbaarheid en 8) optimale prijs / kosten factor. Maximale score is 8.

De laatste stap in dit model is het “float many clubs” principe. Float houdt zoals gezegd in dat je vooraf geld kunt verdienen aan je community, door subscripties bijvoorbeeld vooraf in rekening te brengen. Many houdt in dat er meerdere kanalen zijn waarlangs je geld kunt verdienen en club refereert naar manieren waarop je het lidmaatschap van community leden kunt verbeteren. Maximale score is 10, waarmee de totale score van je community uit kan komen op 27 + 8 + 10 = 45. Wanneer je community een score van 45 behaalt zegt Silver: direct lanceren, je wordt slapend rijk. Een score van 35 tot 40 is ook zeker voldoende om een succesvolle community te lanceren.

Zoals gezegd eindigt het boek met een groot aantal communities die zo gelanceerd zouden kunnen worden. Aardige hierin zijn bijvoorbeeld Rent A Judge en community for ard dealers. Persoonlijk vind ik veel van de voorbeelden redelijkluchtig in hun verdien modellen en investeringsvereiste, maar misschien heb ik het mis en is het bedenken en lanceren van een succesvolle en financieel gezonde community wel zo ‘eenvoudig’ als Silver doet voorkomen.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!