“Meatball Sundae gaat verder dan het traditionele YASM tool”

Seth Godin in Amsterdam - www.yme.nlAfgelopen weekend ben ik toegekomen aan het laatste boek van Seth Godin, Meatball Sundae – Is Your Marketing out of Sync?. Een interessant, klein en makkelijk leesbaar boek, maar met een duidelijke en interessante boodschap: als organisatie is het niet voldoende om “alleen” nieuwe marketing (de blogs, de social networking, de youtubes) te omarmen. Je moet je volledige organisatie transformeren, zodat je social medium “ademt”, het echt begrijpt en dat ook uit, oprecht bent, luistert naar je klant, toegevoegde waarde biedt en authentiek bent. Daarmee gaat Godin duidelijk verder dan het beschrijven van Yet Another Social Media Tool (YASM) en dat maakt het boek de moeite waard.

Creative Commons License photo credit: Yme Bosma.

Eerlijkheid: zijn blog volg ik al even niet meer, omdat het me soms wat te veel van het goede is, maar dit boek is zoals gezegd zeer interessant. Ik merk nu ook dat Godin zelf doet wat hij in zijn boek beschrijft: als je niet aan de one on one communicatie met je klanten kunt toekomen, begin er dan ook niet. Dat is dan ook de reden dat Seth zelf geen reacties toestaat op zijn weblog. Je kunt als organisatie in je klant in het social media landschap niet domineren. Probeer dat dan ook niet is Godin’s boodschap.

Het boek gaat voornamelijk in op de verschillen tussen oude media (direct messaging, televisie advertising) en de nieuwe media (viral marketing, one-to-one, weblogs enz). Daarnaast beschrijft Seth 14 fundamentele trends die marketing de afgelopen jaren hebben veranderd. De verandering is zo fundamenteel dat Seth zelfs spreekt van een vierde (industriële) revolutie:

  1. Direct communication and commerce between producers and consumers
  2. Amplification of the voice of the consumer and independent authorities
  3. Need for an authentic story as the number of sources increases
  4. Extremely short attention spans due to clutter
  5. The Long Tail
  6. Outsourcing
  7. Google and the dicing of everything
  8. Infinite channels of communication
  9. Direct communication and commerce between consumers and consumers
  10. The shifts in scarcity and abundance
  11. The triumph of big ideas
  12. The shift from “how many” to “who”
  13. The wealthy are like us
  14. New Gatekeepers, no gatekeepers

Godin knoopt alles aan elkaar in een afsluitend deel waarin hij aan de hand van cases laat zien hoe oude en nieuwe marketing tegen elkaar op werken. Hij beschrijft marketing failures, legt uit hoe dat komt door het oude marketing denken en hoe dat verbeterd had kunnen worden door nieuwe marketing denken.

De meest interessante passage van het afsluitende deel gaat over de noodzaak om als organisatie geen structuur aan je klant op te leggen en daar te zijn waar je klanten zijn in plaats van andersom. Dit is een les die organisaties volgens Godin nog maar weinig lijken te begrijpen: “the new marketing demands that you enter the public square and enable conversations, not isolate people from each other”. En daarmee is de kern van meatball sundae in één zin samengevat.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!