Fujifilm start social networking platform

z-spot-nowOp Techcrunch las ik vandaag dat Fujifilm samen met het social-network-in-a-box platform Ning een online community heeft opgezet rond haar nieuwe Z20FD camera: Z Spot Now. De site ziet er erg goed uit en gezien het SaaS karakter van Ning heeft het waarschijnlijk niet al te veel effort gekost om een dergelijk platform in de lucht te krijgen. Een groot deel van de site zit achter een login, dus de conversatie is vooralsnog beperkt tot daadwerkelijke deelnemers. Misschien een gemiste kans, maar tegelijkertijd kan dat de exclusiviteit en het community gevoel versterken. Binnen het platform wordt op dit moment met name nieuws, events en foto’s (hoe kan het ook anders) gedeeld.

Maar wat ik er vooral noemenswaardig aan vindt is het feit dat een bedrijf tracht de conversatie aan te gaan met haar publiek rond een product. Mijns inziens een goed staaltje van conversational marketing. En met camera’s heb je mijns inziens een van de meest kansrijke producten voor online communities in handen. Je ziet het aan Flickr, waar toch een groot aantal camera adepten actief zijn. Hoe het ook afloopt, ik vind het een moedig initiatief van Fujifilm en ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

Welke communities kunnen we nog meer op een rij krijgen waarbij een bedrijf zo direct de conversatie aan gaat met haar publiek?

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!