Als de NS nu eens een voorbeeld neemt aan de ANWB…

Een prachtige social marketing casus vandaag op Bright: De ANWB is wél blij met een externe i-Phone app. Bright doelt natuurlijk op de eerdere berichtgeving dat de NS een ontwikkelaar heeft gedwongen een door een externe ontwikkelaar ontwikkelde Trein app uit de iPhone App Store te verwijderen, omdat deze inbreuk zou maken op een aantal rechten van de NS. De NS was zelf namelijk ook bezig met de ontwikkeling van een I-Phone app en de ontwikkelaar had geen toestemming gevraagd. Foei!

De ANWB daarentegen zegt geen enkele moeite te hebben met het feit dat externe partijen third party software ontwikkelen voor hun. “Het voorziet in een leemte”. En daarmee wordt deze casus een typisch gevalletje Coca-Cola / Mentos. Toen duidelijk werd dat Cola en Mentos samen tot interessante erupties leidde, besloot Mentos dit fenomeen massaal te omarmen. Ze schreven zelfs competities uit voor de beste filmpjes. Coca-Cola daarentegen besloot zich volledig tegen dit fenomeen te keren en vocht alles aan wat maar met dit onderwerp te maken had.

Ik vraag me af waar de NS nu bang voor is? Je kunt in zo’n situatie twee wegen volgen: of je omarmt het (zoals ANWB / Mentos hebben gedaan) of je vecht ertegen (zoals NS en Coca-Cola doen). Het zijn twee volstrekt verschillende manieren waarop je de conversatie met je klant aan kunt gaan. Gezien alle negatieve publiciteit die NS krijgt (en coca-cola) kreeg is het niet moeilijk te raden welke conversational marketing strategie vandaag de dag het meest door je klanten wordt gewaardeerd. Om nog maar te zwijgen welke app straks in de praktijk het meest wordt gebruikt…

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!