Investeren in communities. Juist nu!

shiftbudgetIk heb eigenlijk een hekel aan het schrijven over “de recessie”. Het gevoel kan me niet ontgaan dat we elkaar met z’n allen een grotere recessie aanpraten dan in feite het geval is (of was of dankzij ons uiteindelijk is geworden of hoe je het wilt). Toch rechtvaardigt de huidige situatie de vraag hoe we in deze krappe tijden met ons marketingbudget om moeten gaan. Research firms als Forrester doen er alles aan om aan te tonen dat juist nu investeren in klantrelaties de moeite waard is. En ik vind dat ze gelijk hebben.

Marketing in een recessie draait om het behouden en verbinden van bestaande klanten. Dit doe je door klanten een sublieme klantervaring te bezorgen en op die manier aan de loyaliteit van je klant te bouwen. Strategieën die je daarbij kunt volgen (aldus Forrester) zijn gericht op het inzetten van collarborative chat, co-browsing, unified communications, het bouwen van online social communities of self-service om op die manier vertrouwen en comfort uit te stralen en je ‘brand advocates’ te identificeren en te betrekken.

Een klein onderzoekje van mijn kant naar de relatie tussen een begrip als Online Communities en Net Promoter Score lijkt het statement te bevestigen dat investeren in online communities en klantloyaliteit zin heeft in relatie tot traditionele marketinginvesteringen:


By rob

Samengevat. Het advies lijkt juist in zware tijden je marketingbudgetten zodanig te positioneren dat de focus verschuift naar meer sociale media, zoals ook de grafiek (klikbaar) in de introductie van deze post aangeeft.

Dat bedrijven dit op lijken te pikken wordt ook duidelijk in een recent onderzoek dat Forrester heeft gepresenteerd. Volgens een post op ReadWriteWeb is van 75% van marketeers het budget voor social media minder dan $100.000,-, maar is 53% van de ondervraagden van plan investeringen in social media in 2009 op te voeren (hoeveel zeggen ze er helaas niet bij). Met name de grafiek waarin is uitgelegd waar budgetten naar toe verschuiven is interessant: 

Belangrijke kanttekening die Forrester daarbij (terecht) maakt is dat meetbare resultaten nodig zijn om investeringen in social media ook in de toekomst te kunnen blijven verantwoorden. Zij adviseren daarom te starten met een “listening platform”, om op die manier te ondervinden hoe je merk, producten en diensten door consumenten worden beleefd om vervolgens verbeteringen in deze kwantitatieve metrics te gebruiken om investeringen in social media te rechtvaardigen.

Wat zijn jullie ervaringen? Het lijkt dat wereldwijd marketingbudgetten worden teruggeschroeft. Maar bedrijven stoppen niet zomaar met investeren in merken die over de jaren met grote zorgvuldigheid zijn opgebouwd. Zijn online communities en social media dan niet bij uitstek de plaatsen waar je kostbare marketingbudget ‘beter’ besteed kan worden om klanten echt aan je te binden en te verleiden?

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!