coTweet leidt de toekomst in van corporate conversation “management”

tnw09Vandaag heb ik met erg veel plezier de eerste dag van The Next Web conference bijgewoond. Waar ik de conferentie vorig jaar nog wat product gedreven vond, waren er nu op dag 1 een aantal interessante keynotes te horen die wat verder keken dan de next social service. Met name de keynotes van Jeff Jarvis over “the Google way of doing Business” (slideshare) en Andrew Keen over individualisering van de maatschappij vond ik sterk.

Over de hoeveelheid aandacht die Twitter krijgt heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant vind ik de dienst significant, maar aan de andere kant kan het ook teveel van het goede zijn. Maar zolang we praten over Twitter als reificatie van the real time web of een vehikel voor het promoten van individual brands, dan kan ik het nog goed hebben. Daarmee wordt Twitter an sich al een stuk minder relevant. Waar wat mij betreft te weinig focus lag is de implicatie van al deze ontwikkelingen op de meer traditionele businesses. CoTweet was daarin een welkome uitzondering.

logo_vertical-1Organisaties lijken zo langzamerhand wel wakker te worden geschud:  er wordt over je gepraat online, of je dat nu wilt of niet. In principe kan je in zo’n situatie twee dingen doen: of je participeert in de discussie, of je negeert hem. Je kunt de conversatie monitoren en daar vervolgens concrete acties aan verbinden. Het is mijn overtuiging (en die van vele social media specialisten) dat organisaties die participeren uiteindelijk als winnaar uit de strijd zullen komen. De wijze waarop bijvoorbeeld een Comcast of Dell worden gewaardeerd om hun social media strategie bewijst in mijn ogen dit punt.

Maar één op één participatie moet natuurlijk wel schaalbaar blijven. En hier komt coTweet om de hoek kijken. coTweet is (nu nog) een service die je in staat stelt via één centrale e-mail achtige interface branded conversations op Twitter te managen via meerdere Twitter accounts. De business developer die ik tijdens the Next Web sprak verzekerde mij echter dat coTweet in de toekomst haar blikveld zal verbreden naar andere diensten dan Twitter.

cotweet

Met coTweet kun je meerdere Twitter accounts koppelen aan één coTweet account. Vervolgens kun je berichten, direct messages en mentions richting die accounts terug zien in één integrale stream, reageren op berichten en rudimentaire acties toekennen aan specifieke accounts. Je kunt vanuit coTweet reageren op tweets, waardoor je de conversatie eenvoudig kunt volgen en er een eenvoudige case management omgeving ontstaat.

Daarmee is coTweet in mijn ogen één van de eerste diensten die bedrijven een tool geeft waarmee ze op laagdrempelige wijze de conversatie met klanten kan managen (nu nog alleen via Twitter, maar in de toekomst zeker meer) en is het één van de eerste corporate conversation management tools! En dat is een significante ontwikkeling: enerzijds vanuit kostenefficientie en schaalbaarheid, anderzijds vanuit het simpele feit dat organisaties nu op laagdrempeliger wijze de dialoog met klanten kunnen “managen”.

Het gaat in deze natuurlijk niet alleen om coTweet: het gaat om het aangaan van waardevolle conversaties met klanten online, waar organisaties aan moeten geloven (zijn er nog corporate strategiën waar “de klant centraal” niet in staat?), maar daarvoor tot voor kort niet de middelen tot haar beschikking had. coTweet is één van de eerste in dit speelveld en wordt alleen maar interessanter naarmate de reikwijdte van diensten als Twitter groter wordt en coTweet zelf ondersteuning gaat bieden voor andere platforms als Friendfeed, Facebook, openSocial of welk toekomstig social medium waar klanten zich over organisaties uitspreken dan ook.

CoTweet kan uitgroeien tot dé social media case monitoring en -management tool en moet snel haar vleugels uitslaan buiten Twitter. Dan kan het echt een disruptive service zijn om de online dialoog met klanten te monitoren, te faciliteren en te managen. De op handen zijnde integratie met diensten als Uservoice lijkt daarmee een goede stap.

Wat vinden jullie? Zet coTweet een eerste stap in de richting van corporate social media management? En zijn er andere initiatieven die een zelfde weg inslaan? Laat ze achter in de reacties!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!