Forrester’s kijk op de toekomst van het sociale web

In de komende jaren, zal het sociale web in een aantal generaties transformeren richting portable, social communities die in belangrijkheid en mate van invloed traditionele websites, CRM systemen en traditionele e-Commerce sites voorbij zullen streven. Bedrijven die niet investeren in communities zullen uiteindelijk marktaandeel gaan verliezen. Dat is ongeveer de strekking van het al lange tijd aangekondigde, maar nu eindelijk verschenen rapport van social media analyst Jeremiah Owyang van Forrester over de toekomst van social media en het sociale web. In een 18 pagina tellend rapport doet Owyang uit de doeken wat hij denkt dat de toekomst brengt voor het sociale web. 

Het sociale web komt in vijf generaties in toenemende mate van complexiteit: van afzonderlijke sociale websites naar crossplatform, gedeelde sociale experiences gedreven door portable identities. Dit voelt als een conclusie die al van ver was aan te zien komen. Portable Identities, OpenSocial, Open API’s, OpenID,  en Social Graph zijn allemaal initiatieven in die richting. Dit maakt het rapport echter niet minder interessant en ook de conclusies voor het bedrijfsleven zijn des te interessanter. Zeker nu Forrester het zegt. 

5 generaties van het sociale web

Key driver van het rapport is de stelling dat social networks en communities op dit moment gefragmenteerd zijn en de netwerken van mensen zijn besloten in een netwerk. Dit legt allerlei beperkingen op op het gebied van innovatie, de wijze waarop we interacteren op het web en ons koopgedrag. Owyang stelt dat dit onvermijdelijk gaat veranderen, gedreven door de opkomst van portable, social identities. Forrester onderkent hierin 5 generaties:

  1. The era of social relationships (2003 – 2007): mensen verbonden zich via sociale netwerken middels eenvoudige netwerk- en profielfunctionaliteit
  2. The era of social functionality (2007 – 2012): bovenop sociale netwerken en communities worden social applications ontworpen, maar mensen zijn nog steeds ingesloten in een netwerk.
  3. The era of social colonization (start 2009): Welke volgens Forrester later in 2009 zal starten, stelt mensen in staat hun social identies en connections mee te nemen tussen verschillende sociale netwerken en communities.
  4. The era of social context (start 2010): doordat mensen en hun netwerk herkenbaar worden doordat zij hun social identities meenemen zijn platforms instaat persoonlijke ervaringen te bieden op basis van voorkeuren.
  5. The era of social commerce (start 2011): In deze fase zullen communities krachtiger worden dan corporate websites en commerce platforms en de drijvende kracht achter innovatie voor bedrijven zijn.

In onderstaande figuur zijn deze fasen gevisualiseerd. 

Source: http://www.flickr.com/photos/jeremiah_owyang/3478168483/

Source: http://www.flickr.com/photos/jeremiah_owyang/3478168483/

Impact op traditionele business

De huidige generatie van het sociale web waarin we verkeren brengt een aantal problemen met zich mee waaronder de onmogelijkheid om social experiences te delen over verschillende netwerken, het beperkte bereik van sociale netwerken en de onmogelijkheid voor merken om hun complete publiek te bereiken. Dit gaat, naarmate het sociale web richting de vijfde generatie groeit, veranderen en de impact op consumentengedrag en organisaties zal groot zijn. Consumenten zullen steeds meer gaan bijdragen aan de ontwikkeling van producten en diensten en ook bedrijven zullen steeds meer van deze feedback gebruik gaan maken. Merken zullen daarnaast hun traditionele marketinginvesteringen verschuiven naar social recommendations en een meer persoonlijke webervaring gaan bieden. Social networks worden de toekomstige CRM systemen en social communities worden bepalend in aankoopgedrag. De huidige staat van crowdsourcing lijkt in deze vooruit te lopen op deze toekomstvisie en zal in de toekomst dus gemeengoed gaan worden.

Begin met een goede social media strategie

Communities en social networks zijn dus de komende jaren niet alleen het toverwoord, maar gaan, aldus dit rapport, tevens een fundamentele impact hebben op de wijze waarop organisaties in de toekomst hun producten en diensten aan de man gaan brengen. Derhalve is nu investeren geen overbodige luxe en is het starten met een doordachte social media strategie een goede eerste stap.

En zo valt een aantal Forrester rapporten toch netjes in dit rapport in elkaar. Eerdere rapporten beschreven de groei van sociale media en de nut en noodzaak van communities en worden nu opgevolgd door een toekomstvisie waarin de volwassenheid van communities en het sociale web in een vorm van een maturity model worden gegoten: goed voor organisaties dus om zich aan te spiegelen. Jammer dat er met geen woord gerept wordt over hoé je nu als organisatie communities succesvol kunt inzetten. Want dit is hard werken, zoals ik uit ervaring heb mogen leren, en the era of social commerce komt lang niet iedere organisatie zomaar aanwaaien. Zeker in Nederland, waar we toch nog een tikkeltje achterlopen op onze Amerikaanse vrienden.

Tot slot: Exclusieve Round Table over de toekomst van het sociale web

In mei is Jeremiah Owyang in Nederland en nu wil het leuke feit dat ik met mijn werkgever Jeremiah bereid heb gevonden deel te nemen aan een inspirerende round table waarin we onder meer de uitkomsten van zijn rapport en de impact op het Nederlandse bedrijven, samen met een aantal key clients van Deloitte bespreken. Ik kijk er naar uit om hem in deze setting het hemd van het lijf te vragen!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!