Hoe je social media kan inzetten ter ondersteuning van je bedrijfsstrategie

In een eerdere post heb ik met dank aan Wim Scheper van onder meer de Universiteit Utrecht en collega Peter Knol een model neergelegd voor het formuleren van een social media strategie. Wat Social Media betreft lijkt voor organisaties de directe, duurzame toepassing van social media (zeker in Nederland, waar adoptie groeit, maar nog niet sky-rocked) niet altijd duidelijk is, een juiste aanpak ontbreekt en de successen met name betrekking hebben op opzichzelfstaande websites of grote Amerikaanse multinationals. Daar kan een reguliere organisatie zich niet aan meten, waardoor social media projecten nog te vaak blijven hangen in een pilot fase en daar wordt in economisch mindere tijden als eerste op bezuinigt. Terwijl social media een fundamentele trend is, die bijvoorbeeld noopt tot het verschuiven van marketingbudgetten en organisaties dwingt anders met consumenten te communiceren.

Bovenstaand model tracht social media initiatieven volgens Groundswell te koppelen aan organisatorische doelstellingen van een bedrijf. Het voordeel van een dergelijke aanpak is dat operationele doelstellingen van je social media strategie (verhoging conversie?) eenvoudiger gekoppeld kunnen worden aan strategische doelstellingen (verhoging van sales). Dit maakt het formuleren van een business case voor social media eenvoudiger en tegelijkertijd ook de inzet van social media meer inzichtelijk.

Dit model als een groeimodel beschouwend kan het tevens gehanteerd worden als roadmap en plan van aanpak: van luisteren naar omarmen. Maar in hoeverre kunnen we nu concrete praktijkvoorbeelden koppelen aan dit model? Daar probeer ik in het restant van deze post een eerste antwoord op te geven. Dit zijn zo wat eerste voorbeelden die uiteraard eenvoudig te vinden zijn.

Listening

UPC luistert actief op fora om klantervaringen te monitoren en te "beïnvloeden"

UPC luistert actief op fora om klantervaringen te monitoren en te "beïnvloeden"

The Guild luister actief naar klanten om operationele business te verbeteren

The Guild luister actief naar klanten om operationele business te verbeteren

Mini USA monitort alles wat over het merk mini wordt gezegd met productinnovatie als belangrijk doel

Mini USA monitort alles wat over het merk mini wordt gezegd met productinnovatie als belangrijk doel

Talking

tmobileblog

T-Mobile werkt aan customer intimacy via i-Phone weblog

UnionStreet levert tools aan makelaars om operationele business te vereenvoudigen

UnionStreet levert tools aan makelaars om operationele business te vereenvoudigen

Innovation Factory toont leiderschap middels corporate weblog

Innovation Factory toont leiderschap middels corporate weblog

Energizing

De M&M ambassador community laat fans van M&M ideeën en ervaringen over het merk delen

De M&M ambassador community laat fans van M&M ideeën en ervaringen over het merk delen

TJX gebruikt community als marketingmiddel om klanten naar offline stores te krijgen

TJX gebruikt community als marketingmiddel om klanten naar offline stores te krijgen

Wehkamp staat gebruikers reviews en ratings toe om sales te verhogen en retouren te verlagen

Wehkamp staat gebruikers reviews en ratings toe om sales te verhogen en retouren te verlagen

 

Supporting

ccc

Comcast gebruikt actief Twitter voor klantenservice

UPC gebruikt forums voor klantondersteuning

UPC gebruikt forums voor klantondersteuning

Wordpress gebruikt wiki's om handleidingen te outsourcen

Wordpress gebruikt wiki's om handleidingen te outsourcen

Embracing

Starbucks werkt aan klantrelaties door klantensuggesties toe te staan

Starbucks werkt aan klantrelaties door klantensuggesties toe te staan

Dell betrekt klanten bij productinnovaties

Dell betrekt klanten bij productinnovaties

boc

Battle of Concepts crowdsourced product en service verbeteringen

 

Deze voorbeelden geven aan hoe je soortgelijke technologie kan inzetten voor verschillende doeleinden.  Over de exacte plaatsing van een casus kan getwist worden, daar cases vaak meerdere doelen dienen. Maarduidelijk is dat technologie geenszins de enabler is binnen social media, maar de wijze waarop je social media inzet ter ondersteuning van je business des te meer.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!