Niet dat de magie er niet meer is…

51mBv8dH8LL._SL500_AA240_Maar een post van vanochtend van Alexander van Elsas was wat mij betreft wel spot on. Ik bemerk dat ik de zomermaanden gebruik om ook eens na te denken over social media, de waarde van het vak en het onderwerp, de volwassenheid daarvan en hoe ik daar in pas. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet van het onderwerp en ik geniet van mijn vak, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we met elkaar ook een beetje doorslaan met social media.

Kijk eens naar de laatste paar pagina’s posts op thenextweb.com. Hoeveel topics gaan er over Twitter? Meer dan 60%? Zie hoe snel het “breaking news” van de rebranding van de Twitter homepage zich over het web verspreidde. En last but not least wordt Twitter notabene door Time Magazine verantwoordelijk gehouden voor een enorme decline in omzet voor de Bruno, de laatste film van Sacha Baron Cohen. Kan het niet gewoon een hele slechte film zijn, waarvan de box offices te hoog zijn ingeschat en mensen inderdaad hun kennissen en vrienden via traditionele(re) media als telefoon en sms hebben geïnformeerd?

Ik vind Twitter nog steeds interessant, ik onderschat de potentie niet en vind het micro-blogging, status updating en laagdrempelige wijze van het vormen van contact tussen bekenden, vrienden, familie en relaties absoluut waardevol. Ik heb veel interessante mensen leren kennen via Twitter en daar zit voor mij de toegevoegde waarde. Het dient als netwerk, kennisdeling en collaboratie tool.

Maar hadden social media (of Web 2.0 of social software hoe we het 3 jaar geleden noemden) niet juist dit tot doel? Om individuen, al dan niet binnen bedrijven, eenvoudiger met elkaar in contact te brengen, beter te laten samenwerken, een stem te geven en informatie, kennis te laten creëren en delen en muren tussen consumenten en organisaties te vervagen? Dat laatste lijkt soms wel het enige dat nu nog in het schrijven over social media naar voren komt, maar toch ook vaak weer vanuit een marketing en commercieel perspectief. I know… money makes the world go round. Gaat het verder niet erg veel over weer een nieuwe dienst, weer een nieuwe tool en weer een nieuw platform?

Het is de voornaamste reden waarom ik uitkijk naar het later in augustus te verschijnen boek van Chris Brogan: Trust Agents. Ik heb veel waardering voor Brogan. Niet alleen vanwege zijn indrukkende presentatie tijdens het Social Media Congres afgelopen februari, maar vooral vanwege de manier waarop hij de afgelopen jaren een authentiek merk rond zijn persoon heeft gebouwd, oprecht kan adviseren over hoe bedrijven de oorspronkelijke waarden van social media te goede kunnen maken en daarmee in mijn ogen dus dichtbij zichzelf en de oorspronkelijke “waarden” van social media blijft.

Laten we van social media geen doel op zich maken, maar laten we onderzoeken hoe social media écht succesvol, binnen of buiten de organisatorische muren, kan worden ingezet om echte organisatievraagstukken op te lossen. Een gestructureerde aanpak is daar uiteraard wel bij nodig, dus daar denk ik graag over mee.

ps. tijdens het schrijven van deze post twee willekeurige tweets die mijn punt wel een beetje onderbouwen (geen gein):

I use copy & paste on my iphone every day now – i love it!

tegen de direct daarop volgende tweet van een andere tweep.

Knowing what matters and who matters clears up many things in life.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!