Social Media in naam des werkgevers?

Per 7 oktober heeft Deloitte (mijn werkgever, maar ik blog voornamelijk vanuit mezelf) een nieuwe carrièresite gelanceerd (werkenbijdeloitte.nl). Binnen de mogelijkheden en de ontwikkelingen rond social media is een ambiteuze en vooruitstrevende website neergezet (en gelukkig vind ik dat niet alleen).

Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik voor Deloitte werk, maar mijn blog is ook weer niet volledig behangen met referenties naar mijn werkgever. Ik geloof vooral in de kracht van mezelf en wat ik zelf heb toe te voegen aan het social media landschap in Nederland. Ik blog dan ook vooral onder eigen naam en onder persoonlijke titel op dit weblog (en overigens ook op verschillende andere platforms). Deze post is dan ook niet bedoeld om promotie te maken voor de nieuwe carrièresite, maar om een gesprek te hebben over de veranderende relatie tussen medewerker en werkgever binnen social media. Want zoals je wellicht op de carrièresite hebt gezien wordt de relatie in het geval van mij en een aantal collega’s weer een stuk explicieter. Blijf dus nog even bij me en lees ‘m door tot het einde.

deloitte

Het belangrijkste speerpunt, waaar collega’s uit mijn team en ikzelf in mindere mate enthousiast aan hebben meegewerkt, is het werken bij Deloitte persoonlijker en relevanter te maken voor de werkzoekende of toevallige voorbijganger. Je leest op de site veel echte testimonials en niet geredigeerde koppelingen met rss feeds van weblogs en twitter accounts van collega’s (waaronder die van mij). Zo weinig mogelijk “corporate speak” dus, maar echte verhalen, van echte mensen die niet per definitie gedeeld zijn op het platform naar keuze van Deloitte.

Mij is gevraagd of ik er problemen mee had om op deze manier gekoppeld te worden aan een carrièresite van mijn werkgever. Vanuit mijn passie voor social media en het geloof in het succes van het op een laagdrempelige, menselijke manier contact maken met potentiele collega’s (je kunt hier ook klanten, consumenten, burgers, maar bovenal mensen invullen) kan ik daar natuurlijk geen nee op zeggen. Maar het resultaat roept wel vragen op en ik ben nieuwsgierig naar de mening van jullie rond dit thema.

  • hoe ervaart de bezoeker van de website de testimonials en in het bijzonder de directe koppeling met externe weblogs en twitter feeds van medewerkers?
  • En misschien nog interessanter: Wat zijn de consequenties voor het online gedrag van de medewerkers die nu actief op een dergelijk recruitmentplatform worden gelinkt?
  • Kunnen deze medewerkers nog “persoonlijk” bloggen en twitteren? En leest de werkgever nu al de online handelingen?
  • Heeft hetgeen wij (UGC) toevoegen aan het platform daadwerkelijk en rechtstreeks invloed op het al dan niet solliciteren van een medewerker (leidt een tweet tot een sollicatie of het afhaken)?
  • Wat als een medewerker iets blogt of tweet dat geen verband houdt met Deloitte? Is dat erg?
  • Als zo’n site een beetje goed bezocht wordt, draagt het dan ook actief en positief bij aan de online reputatie van de betrokken medewerkers? Helpt het hen met andere woorden ook verder? Ik zag mijn eigen hoofd bijvoorbeeld al in diverse screenshots voorbijkomen en ben wel nieuwsgierig wat dat “voor mij doet”.

Allerlei vragen waar in het voortraject over is nagedacht, maar het is interessant om te weten hoe anderen daar tegenaan kijken, vandaar deze post. Vooralsnog vind ik het een erg interessante exercitie en zal ik me er persoonlijk niet zoveel van aantrekken dat ik word doorgelinkt op een website van mijn werkgever. Ik zal misschien niet zo openlijk op Twitter naar een andere baan solliciteren of mij negatief uitlaten over mijn werkgever, maar dat zou ook zonder deze koppeling niet zo’n slimme zet zijn :-).

De nieuwe recruitmentsite van Deloitte laat duidelijk zien hoe de kracht van medewerkers benut kan worden in het laagdrempeliger, menselijker en ‘echter’ maken van een organisatie. vanuit die optiek een prachtige ontwikkeling. Maar tegelijkertijd roept het voor de betrokkenen die hun content delen ook vragen op.

Mijn hypothese is dat het geen invloed heeft op hoe je normaal gesproken je relatie met je werkgever in social media (en online in het algemeen) naar buiten brengt en hoe je je professioneel gedraagt op het web, maar dat het tegelijkertijd wel weer een positieve impact kan hebben op je eigen online reputatie. Maar dat is mijn hypothese… Ik hoop dat we hier een gesprek kunnen hebben over dergelijke ontwikkelingen. Goede zaak? Goede carrièremove voor degenen die hun content delen? Of zitten er addertjes onder het gras?

Reacties in de comments. Ik doe mee!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!