Clique implementeert noodzakelijke nieuwe kijk op social networking

Dit weekend heb ik na onder meer berichtgeving op Webwereld en Nu.nl een account aangemaakt op Clique, het op Elgg doorontwikkelde sociale network van de Universiteit Tilburg. Clique zal niet zo snel de strijd aangaan met grote netwerken als Hyves en Facebook, maar is daarmee niet minder interessant. Het probeert namelijk als één van de eersten (en weinigen) een fysiek ‘probleem’ te tackelen: het feit dat wij als mensen ons in het werkelijke leven anders gedragen in verschillende omgevingen.

Onder het mom van een privacyvriendelijk netwerk publiceren Webwereld en Nu.nl over de mogelijkheid tot het creëren van zogenoemde “contact collections”, de mogelijkheid tot het in groepen indelen van je contacten. Daarnaast biedt Clique de mogelijkheid tot het definieren van meerdere “faces”, als het ware verschillende identiteiten die je in de community kunt laten zien. Vervolgens kun je van je acties op het sociale netwerk bepalen wie van je contact collections deze mogen zien en welke face dit bericht plaats. Op die manier schep je als het ware verschillende omgevingen binnen een sociaal netwerk, waar je met verschillende digitale identiteiten, rollen en ook doelen kan opereren.

Clique staat voor “a small group of people, with shared interests or other feature in common, who spend time together and do not readily allow others to join them” en is daarmee eigenlijk een prachtige naam voor een community. Het herinnert mij aan de theorie over Communities of Practice, die ik tijdens mijn scriptie uitvoerig heb bestudeerd. Ook Communities of Practice, binnen leer- en kennismanagementtheorie een gewaardeerd onderwerp, zijn groepen van mensen die een gedeelde passie of interesse voor een onderwerp hebben en met elkaar samenwerken om hun kennis en vaardigheden rond dit onderwerp verder te ontwikkelen. Als individu kun je actief zijn in meerdere communities, met verschillende rollen, doelen en gedaanten. Dit is iets dat Clique probeert te vangen.

Ik verwacht niet dat bestaande sites als Facebook of Hyves dergelijke concepten snel zullen overnemen, maar ik denk dat het een bijna onvermijdelijke richting is in de professionalisering van onze activiteit in online netwerken en de definiërening van onze digitale identiteiten. Clique is nog maar het begin… Om daar alvast verder over na te denken verwijs ik iedereen graag nog eens naar de presentatie van Rene Jansen tijdens het Social Media Congres van vorig jaar. Een verslag daarvan van mijn hand staat op Frankwatching, de presentatie is hieronder bijgevoegd.


By rob


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!