Social Media Revolution part II – Laten we wel realistisch blijven

foto credit: Huffingtonpost

Filmpjes die uitleggen waarom social media interessant zijn, zijn natuurlijk nooit weg. En als één van de meest bekeken social media filmpjes op Youtube een update krijgt is dat zeker even noemenswaardig. Maar tegelijkertijd blijft bij mij na het kijken van de update van “A Social Media Revolution” toch een wrang gevoel hangen. Reden? De afsluitende quote waarin gesteld wordt dat alleen een juiste inzet van social media er toe zal leiden dat je als bedrijf over 5 jaar nog bestaat. Maw doe je het niet, dan ben je over 5 jaar out of business.

Tuurlijk, social media zijn belangrijk, groeien hard en bieden organisaties mogelijkheden om bijvoorbeeld met haar klanten in contact te komen. Maar laten we het nu ook weer niet overdrijven. Dit soort filmpjes is nu precies het hype-gedrag dat er toe leidt dat personen en bedrijven die succesvol zijn met social media als “kwakzalvers” bestempeld worden, terwijl er tegelijkertijd een grote schare is die juist al wel succesvol zijn in het inzetten van social media als middel om klanten te bedienen en bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

In het filmpje wordt zo’n beetje alles onder social media gepositioneerd en wordt het belang van social media vooral aangetoond door de groei die op zichzelf staande netwerken doormaken en de interactiviteit die leden onderling hebben op die netwerken. Directe inmeningen van bedrijven zijn hierin mijns inziens nog teveel onderbelicht.

Filmpjes als deze zijn leuk om te demo-en, maar laten we daarna weer snel overgaan tot waar het echt omgaat: hoe kan je als organisatie eventueel met behulp van social media enerzijds je relatie en dienstverlening richting je klanten verbeteren en anderzijds bijdragen aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. In deze kijk is social media geen doel maar een middel en is succes niet af te meten aan de omvang van het netwerk dat je hebt opgebouwd, maar aan de hoeveelheid klanten die je naar tevredenheid hebt geholpen en de organisatorische doelstellingen die je hebt bereikt. Want daarin zit het bestaansrecht van je organisatie.

Afijn, tot zover deze korte nieuwsflash. Tot slot het filmpje :-)

YouTube voorvertoningsafbeelding

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!