Een nieuwe baan: nu bijna drie weken verder…

Zoals de meesten van jullie  inmiddels wel zullen weten ben ik per 1 mei van dit jaar in dienst getreden bij Social Embassy, een label van Media Embassy dat zich volledig toelegd op social media marketing en social media strategie. Belangrijkste missie: merken en bedrijven succesvol maken in social media, waarbij we ons richten op duurzame inzet van social media met als doel duurzame en waardevolle interactie met de klanten van de merken waar we voor werken te realiseren. Dit past erg bij de manier waarop ik de afgelopen jaren met dit onderwerp om ben gegaan. Vanuit het idee dat bedrijven social media kunnen inzetten om actiever met haar klanten in contact te komen en via dat contact waarde te creëren (voor zowel klant als bedrijf zelf), zij het in termen van service(verbetering), informatievoorziening, sales, pr of wat dan ook.

Ik moet zeggen dat ik er, ondanks de veelvuldige vrije dagen tussendoor, al aardig ingerold ben de eerste drie weken. Ik ben al aardig aan het werk gegaan met een aantal nieuwe en terugkerende initiatieven en tegelijkertijd staan er een paar leuke projecten en leads op het programma. Leuk om even met jullie te delen.

Social Media Monitor 3

Social Embassy brengt periodiek de Social Media Monitor uit. De SMM is een ranglijst naar de permanente aanwezigheid van merken in social media. Ondanks dat de uitkomst op het oog een redelijk plat lijstje lijkt, zit hier toch nog wel wat meer achter. In de SMM wordt van de top 100 merken van Nederland onderzocht welke social media initiatieven en -platforms zij actief en permanent inzetten (dus niet campagnematig) en met welk (organisatorisch) doel zij deze stap ondernemen. Scoring gaat verder dan alleen aanwezigheid. Er wordt ook gekeken naar wijze van inzet (authenticiteit, activiteit, interactiviteit etc). We hopen de derde social media monitor in augustus te kunnen presenteren. Dit onderzoek is bewust B2C gericht en bewust gelijk gehouden aan eerdere edities, zodat een vergelijking mogelijk wordt. Tot die tijd aan mij de taak om dit onderzoek te leiden.

Mocht je geïnteresseerd zijn kun je je via de website van de Social Media Monitor alvast vooraanmelden om het rapport in augustus te ontvangen.

Social Media Brand Maps

Social Embassy speelde al langer met het idee om het imago van  merken binnen een industrie op social media vanuit consumentenperspectief in kaart te brengen (meer C2B dus). Dit idee is vertaald naar de Social Media Brand Map waarbij merken worden vergeleken op twee assen: conversatie-aandeel (welk percentage van de online conversaties in een industrie hebben betrekking op merk x) en de relatieve reputatiescore van een merk (hoe is het sentiment van online berichten rond een merk in vergelijking tot het sentiment van de industrie). Op basis van deze assen worden merken in een van de volgende categorieeën gepositioneerd: Heroes, Potentials of Zeroes. Leuke benamingen, maar inhoudelijk ook nog eens relevant, omdat ze inzicht geven in hoe je als merk je online aanwezigheid kan verbeteren: buzz potentials bijvoorbeeld, kennen over het algemeen een positief sentiment rond de berichten die online over ze worden geschreven, maar genereren niet veel online buzz. Hun marketing strategie zal zich dan ook meer moeten richten op het behouden van het goede sentiment (door gewoon goede service te blijven bieden) en tegelijkertijd meer buzz te genereren.

De Social Media Brand Maps worden samengesteld aan de hand van inzichten die uit social media monitoring software als Attentio, Alterian of Teezir zijn af te leiden. Aangezien we als Social Embassy een politieke partij begeleiden in de inzet van social media in de aanloop naar de verkiezingen lag het voor de hand om de eerste brand map voor de politieke partijen op te maken.

Het rapport kun je hier downloaden. Leuk om te zien dat ook de NOS en Marketingfacts er aandacht aan hebben willen besteden.

Projecten

Hier kan ik helaas nog niet teveel over zeggen, maar ik ben gestart met twee projecten, waarvan ééntje bij een grote retailer. Hier kan ik gelukkig dus al vrij snel mee aan de slag.

Blogging

Wat ik hier op mijn eigen domein doe kan ik gelukkig bij Social Embassy ook actief voortzetten: bloggen over onderwerpen op het snijvlak van social media en organisatiestrategie. Momenteel zijn we druk met een analyse van verschillende social media monitoring toepassingen, vandaar dat dit onderwerp ook op dit moment even mijn aandacht heeft. We hebben in verschillende projecten (onder meer Toyota en politiek) met verschillende leveranciers ervaring en proberen daar nu een algemeen beeld uit te kunnen vormen.

Samenvattend kan ik zeggen dat de eerste drie weken me erg goed bevallen zijn en ga met veel plezier de komende maanden in :-). Benieuwd natuurlijk naar jullie reacties op de monitor en brand map!

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!