Nagenieten van de social media monitor 3

Afgelopen donderdag mochten we in TrouwAmsterdam de derde editie van de Social Media Monitor presenteren. De totale happening heeft eigenlijk al mijn verwachtingen overtroffen. Ruim 150 mensen waren aanwezig om te luisteren naar presentaties van Hyves (slideshare), YouTube (slideshare), NS (slideshare), Koninklijke Marine (slideshare), Ernst-Jan Pfauth en natuurlijk de resultaten van de Monitor zelf.

De discussie over de presentaties en de monitor laaiden, in positieve zin, flink op op Twitter. Daarnaast hebben ook de media het onderzoek goed opgepikt, met onder meer berichten op Nu, Nos, Volkskrant, Emerce, MarketingFacts, Frankwatching, Dutch Cowboys en -Girls en meer. Ook de merken zelf reageerden enthousiast op hun noteringen, tot zelfs een persbericht van Opel aan toe.

Met name op Marketingfacts wordt een inhoudelijk interessante discussie gevoerd over de inhoud en opzet van de ranglijst, waarbij ik ook mijn kijk op de ranglijst heb proberen te geven. Zoals vaak aangegeven trachten we met de top 100 geen ranglijst van beste social media cases te maken, maar juist een doorsnee te geven van hoe grote merken waar we veel mee te maken hebben omgaan met social media. Ik ben er van overtuigd dat zowel grote als kleine(re) merken social media kunnen inzetten om te connecten met hun doelgroep, maar het laat tegelijkertijd zien dat de inzet van social media complex kan zijn. Vooral grote merken worstelen vaak met de organisatorische inzet, schaalbaarheid en nog beperkt bereik (en dus op grotere schaal zichtbare benefits) ten opzichte van traditionele media.

Voor de geïnteresseerden onderstaand het volledige rapport van de social media monitor 3.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!