Je online netwerk verandert. Van vrienden naar adviseurs?

De afgelopen tijd is er veel nieuws over Facebook te melden. Waar Facebook in de begindagen bekend stond als het netwerk waar je contact kan houden met je vrienden, is de reikwijdte van het netwerk de afgelopen jaren naar mijn idee sterk veranderd. Sinds de introductie van bijvoorbeeld het hele “like’ concept krijg ik zelfs steeds meer het gevoel dat het loont om een groot netwerk van “loose ties” op te bouwen. Dit netwerk reikt verder dan wat je normaliter tot je online vriendenkring zou rekenen. De nadruk op vrienden verschuift daarmee langzaam naar “latente vertrouwelingen”: adviseurs die je kunt raadplegen wanneer je dat nodig acht. Volgens mij geldt dit niet alleen voor Facebook, maar net zo goed voor Tweets, Retweets en meer. Ik zal een paar voorbeelden geven.

TripAdvisor en Facebook Connect

Wanneer je op Tripadvisor inlogt met Facebook Connect verschaf je Tripadvisor toegang tot je netwerk. Maar de mogelijkheden die Tripadvisor je vervolgens biedt gaan erg ver:

  • je krijgt toegang tot trusted contributions (reviews, foto’s ed) van vrienden uit je netwerk die bepaalde plaatsen hebben bezocht.
  • Je kunt zien wie van je vrienden een bepaalde locatie hebben bezocht en hen vervolgens om advies vragen via Facebook.
  • Je kunt je activiteit op TripAdvisor delen met je vrienden op Facebook.
  • Je kunt foto’s die je op locatie hebt gedeeld via Facebook / cities I’ve visited koppelen met TripAdvisor, om zo een rijkere ervaring te creëren.

Voor met name de eerste twee voordelen loont het om een groot netwerk op Facebook te hebben, omdat op die manier de kans op een match natuurlijk wordt vergroot.

Integratie van Facebook like en zoekmachine Bing

De wijze waarop het “like” concept is geïmplementeerd in de zoekresultaten van Bing laat eveneens zien dat een groot netwerk van “adviseurs” loont. In Amerika toont Bing inmiddels het aantal likes, inclusief het aantal likes van vrienden uit je netwerk bij zoekresultaten. Deze zijn ook nog eens gesorteerd op basis van je netwerk. Dit biedt een extra sociale laag waardoor je de kwaliteit van een zoekresultaat makkelijk(er) kan beoordelen.

© Mashable

Facebook Like en Levis Store

Ook de Levis Store heeft als consumer webshop het Facebook Like concept geïmplementeerd. Door hier in te loggen met Facebook krijg je direct inzicht in welke kleding vrienden uit je netwerk leuk vinden. Op basis hiervan kan je zelf je waardeoordeel over bepaalde producten bijstellen. Daarnaast biedt Levis met de Facebook integratie inzage in aankomende verjaardagen en kun je zien wat vrienden uit je netwerk hebben geliked. Daarmee bieden ze je en passent direct een cadeau suggestie. Altijd makkelijk.

Consequenties en voordelen voor bedrijven: Social proof

Dit concept werkt natuurlijk ook op nieuwssites die het “like” principe hebben geïmplementeerd. Je ziet niet alleen op de betreffende site wat mensen uit je netwerk van artikelen vinden, ook binnen Facebook wordt dit direct duidelijk in je timeline. Een groter netwerk geeft je hierdoor meer adviezen.

Dat dit ook direct nadelen met zich meebrengt is duidelijk. Een groter netwerk zal er toe leiden dat je meer recommendations en likes gaat terugvinden op bijvoorbeeld Facebook, wat door sommigen als een vervuiling van je timeline kan worden gezien. Daarnaast is het zo dat je door verbreding van je netwerk ook mensen tot je netwerk toestaat die in eerste instantie minder dicht bij je staan, wat mogelijk de waarde van een “like” doet verminderen. Als gebruiker van Facebook is het daarmee dus wel belangrijk dat je je netwerk blijft uitbreiden met mensen die je inspireren en door wie je geïnformeerd wilt worden. Alleen op die manier houden “likes” van dergelijke personen een bepaalde waarde voor je. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor online influentials, die op die manier grote netwerken kunnen opbouwen. Het aloude “wie heeft de Nike’s op het schoolplein principe”, maar dan digitaal (lead user theory).

Als consument kun je op deze manier dus profiteren van een breder netwerk, omdat je meer relevante recommendations via Facebook zult verkrijgen. Je kunt dus op meer vlakken gewogen beslissingen op basis van je netwerk nemen.

Voor bedrijven is dit eveneens een win situatie: zoals op het blog van Social Embassy onlangs werd geschreven hebben mensen vaak de neiging om in onbekende situaties het gedrag van anderen te kopiëren. Dit concept, ook wel social proof genoemd, leidt ertoe dat bijvoorbeeld het zien van wat mensen uit je netwerk van iets vinden mensen zal aanzetten soortgelijk gedrag te vertonen. Dit kan dus concreet betekenen: het doorplaatsen van een artikel (is meer bereik), maar ook het kopen van een product (is meer opzet). In beide gevallen profiteer je als bedrijf van het feit dat een Facebook gebruiker een groter netwerk heeft om beter geïnformeerd te worden. Als bedrijf het gebruik van Facebook stimuleren is dan in eens een hele logische stap.

Door deze ontwikkelingen zou het me niet verbazen dat je netwerken binnen social media steeds verder uitbreiden: van directe relaties, tot vrienden naar adviseurs en influentials door wie je je graag laat adviseren, inspireren en zelfs beïnvloeden. Dit zal in de toekomst alleen maar een grotere vlucht gaan nemen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Wat vinden jullie van deze redenatie? Zien jullie dit in de praktijk ook al gebeuren? En wat zouden de consequenties zijn voor consumenten en bedrijven?

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!