Universall McCann en waarom merken aan de slag moeten met social media

Universall McCann doet jaarlijks een groot longitudinaal onderzoek naar de adoptie van social media. Inmiddels is dit onderzoek aan haar vijfde editie toe (Wave 5) en bereikt inmiddels ruim 37.000 internetters in 54 markten.

In de vijfde editie heeft UM voor het eerst onderzoek gedaan naar de relatie tussen merken en consumenten. Het complete rapport bevat tal van inzichten over netwerkvoorkeuren en redenen waarom mensen in contact komen met merken via social media, dus dat is zeker het lezen waard.

Maar één aspect wil ik hier specifiek benadrukken: het is de verantwoording waarom merken anno 2010 echt serieus en structureel met social media aan de slag zouden moeten gaan.

Gemiddeld genomen stelt bijna 50% van de respondenten dat ze op enig moment fan zijn geworden van een vorm van een merkcommunitie. In Nederland ligt dit percentage rond het gemiddelde.

Bron: Wave 5 - Universall McCann

Maar dat is het niet alleen. Wanneer deze respondenten wordt gevraagd of ze het eens zijn met één van de volgende stellingen antwoordt:

  • 72% dat ze positiever denken over het merk
  • 71% dat ze waarschijnlijk meer zullen kopen van het merk
  • 66% zich meer loyaal voelt ten aanzien van het merk
  • 63% anderen zullen aanbevelen ook “lid te worden” van het merk

Bron: Wave 5 - Universall McCann

Als je dit zo ziet, dan is dit toch het laatste zetje dat je als merk nodig hebt om in via social media in contact te komen met je doelgroep? Consumenten gaan sinds de opkomst van online- en social media de afgelopen jaren anders om met producten, diensten en merken. Zij zoeken in toenemende mate via deze kanalen bevestiging in hun aankoop- en informatiebehoeften. Merken kunnen dat geven via specifieke fanpages en brandcommunities.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!