Millington: alle resources in de wereld maken een community niet perse succesvol

Afgelopen week was Richard Millington (@richmillington, Feverbee) in Nederland. Millington is community consultant en adviseert bedrijven over het succesvol inzetten van (online) communities. Wat mij betreft is hij één van de weinige echte denkers die theorie en praktijk op het gebied van online communities met elkaar in verbinding weet te brengen. Zijn blog is bijna dagelijks gevuld met nieuwe en simpele maar doeltreffende ideeën, vaak op een Seth Godin achtige manier geschreven. Absoluut de moeite van het volgen waard.

Millington houdt er een denkwijze op na die voor veel organisaties nogal oncomfortabel kan aanvullen. Dit schoof hij afgelopen week tijdens zijn keynote tijdens de CSN Conference dan ook niet onder stoelen of banken. De enige manier waarop communities geïnitieerd door bedrijven succesvol kunnen worden is door je volledig in dienst te stellen van de groep die je wilt binden en door aan een interesse te appelleren die je als organisatie met je community deelt. Je community leden interesseren leidt er regelmatig toe dat zij zich loyaal opstellen tegenover jou als organisatie en enthousiast deelnemer van je online community willen zijn. Maar al te vaak daarentegen zetten organisaties online communities om de verkeerde redenen en investeren ze teveel in de verkeerde dingen.

Verkeerde redenen om een community te starten zijn stuk voor stuk redenen die vooral vanuit het belang van de organisatie geïnitieerd zijn. Dit kunnen redenen zijn als het direct aantrekken van nieuwe klanten, directe omzet doelstellingen, SEO doelstellingen of doelstellingen gericht op korte termijn. Goede redenen daarentegen zijn om je als organisatie dienstbaar op te stellen en met behulp van je community een beter bedrijf te worden. Dit kan doordat je middels een community goede ideeën wilt ophalen, je meest loyale klanten in het zonnetje wilt zetten, je meest loyale klanten wilt werven (enthousiasmeren) om voor je te komen werken en uiteindelijk om meer omzet te draaien, omdat je community graag bij je is en bij je koopt.

De kern van Millington z’n boodschap zit eigenlijk hierin: loyaliteit koop je niet, maar moet je verdienen. Hij gebruikt een prachtig voorbeeld waarbij een organisatie een budget van 4 miljoen dollar verkwanselt om een online community te starten. Een veel te duur platform met functionaliteiten die niemand gebruikt, een groot pers event, een big launch date leiden tot helemaal niets. Zijn advies: ga eerst op zoek naar een “strong common interest” die jij met je community deelt. Onderzoek in hoeverre er een voedingsbodem is voor een (misschien al bestaande) community en ga dan langzaam opbouwen. Begin klein, met kleine functionaliteiten en investeer meer naarmate je groeit en je succesvoller wordt.

Investeer dus meer in de groei van je community, het activeren en enthousiasmeren van leden en goed community management. Een aanpak die we bij communitymanagers.nl graag uitdragen uiteraard. Voor de liefhebbers: de slides van Millington zijn hieronder nog even na te lezen.


By rob


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!