Facebook is in Costa Rica wat Startpagina.nl in Nederland was

Afgelopen periode ben ik een paar weken naar Costa Rica geweest om een rondreis te maken. Één van de reizen die al lang op het verlanglijstje stond, maar er nu eindelijk van is gekomen. Naast de overweldigende flora en fauna vielen me toch ook wel een paar dingen op die in het kader van mijn vakgebied interessant zijn.

Facebook is in Costa Rica wat startpagina.nl een aantal jaren terug in Nederland was: alomtegenwoordig
Iets wat me misschien nog meer opviel is de massale en alomtegenwoordige aanwezigheid van Facebook. Tuurlijk, Facebook is groot, maar dat het zo massaal lijkt te zijn doorgedrongen in het internettende bestaan van hen vond ik wel opvallend. Overal was Facebook op pc’s de standaard homepage. In geen enkel hostel / hotel / pension / internet cafe of waar dan ook heb ik Tico’s serieus iets anders zien doen dan Facebooken wanneer ze achter een pc zaten. En ik ben behoorlijk wat internettende Tico’s tegengekomen onderweg. In Nederland zie ik natuurlijk ook de massale adoptie van Facebook (en ook nog steeds Hyves) in mijn omgeving, maar nu zo kijkend lijkt Costa Rica dat in ieder geval nog wel een beetje te overtreffen. Of zou het puur op de toeristen geënd zijn?

TripAdvisor is een life saver voor hotel uitbaters
Het mooiste social media verhaal kwam van een Belgische vrouw die enkele jaren terug naar Costa Rica is geëmigreerd. Op een stuk grond bij Samara Beach heeft zij drie huizen laten bouwen, waarvan zij er twee verhuurd. De grap is dat ze daar pas serieus mee bezig is gegaan sinds ze adverteert op TripAdvisor en enkele positieve reviews heeft ontvangen. Sterker nog: mede dankzij de boekingen die nog uitsluitend via TripAdvisor binnen komen is ze nu zelfs in staat om nog maar 3 keer per jaar terug te gaan naar België (in plaats van 2 keer per jaar naar Costa Rica). Adverteren in zeer dure en relatief traditionele media als een affiliate website die gericht is op verhuur in Samara is hiermee niet meer nodig.

Grappig bijeffect is dat de vrouw in kwestie dankzij het succes van TripAdvisor ook weer doodsbenauwd is geworden voor negatieve reviews. Ze had immers tot op heden alleen nog positieve reviews ontvangen en was daardoor bang dat negatieve reviews  het economisch tij voor haar zouden doen keren. Dat hield ze dan ook met argusogen in de gaten. Gelukkig heb ik haar enigzins gerustgesteld dat het zo’n vaart niet zal lopen en dat een minder positieve of zelfs negatieve review op z’n tijd ook wel eens goed kan zijn voor de geloofwaardigheid.

Dat TripAdvisor belangrijk is werd tijdens de reis en bij thuiskomst overigens nog eens extra duidelijk door de massale “top-reviewed on TripAdvisor” oorkondes die her en der in de hotels hingen en  de vele mailtjes met verzoeken tot het schrijven van reviews die ik ontving van de diverse hotels waar we verbleven. Ja die Tico’s zijn behoorlijk social media savvy…

Iedere, echt iedere Tico heeft een mobiele telefoon
Niet geheel onverwacht is, net als in veel Midden- en Zuid Amerikaanse landen een mobiele telefoon ook in Costa Rica een primaire levensbehoefte. Een tourguide wist me gekscherend te vertellen dat een Tico een mobiele telefoon, en daarmee connectiviteit, bijna boven andere cruciale levensbehoefte als een goed dak boven het hoofd stelt. Zodra werk en inkomen het toelaten is een mobiele telefoon bijna de eerste aankoop. Ondanks de relatieve economische welvaart dankzij landbouw en toerisme is een redelijk inkomen en goede huisvesting in Costa Rica nog niet vanzelfsprekend. Helaas zijn we behoorlijk wat erbarmelijke omstandigheden tegen gekomen.

Toch wel erg fijn om een aantal leuke situaties tegen het lijf te lopen waarin de alomvattendheid en het belang van social media wordt bevestigd. Geeft weer frisse energie om weer aan de slag te zijn bij @socialembassy.


If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!