Empire Avenue, gamification en waardebepaling

Vanochtend las ik een interessant artikel over de “gamification van social media” op The Social CMO. In het artikel wordt ingegaan op Empire Avenue, een dienst waarbij je op een manier vergelijkbaar als de aandelenmarkt kunt investeren in mensen. Op basis van je social media gebruik en gedrag wordt je als persoon “meer waard” volgens Empire Avenue, maar je fictieve waarde als persoon stijgt ook wanneer anderen in je investeren met zogenaamde Eves. Met gamification worden dus spelelementen toegevoegd aan waardebepaling van professionals.

Empire Avenue – waardebepaling van professionals

Hoewel Empire Avenue op het oog weer een andere gimmick lijkt, denk ik dat er zeker waarde zit in een dergelijk systeem. Het geeft namelijk een menselijke, handmatige twist aan waardebepaling van professionals. De score die iemand haalt met Empire Avenue zou in die optiek zo maar eens van waarde kunnen zijn bij het inschatten en beoordelen van professionals. De score komt immers niet alleen tot stand door een onbekend, geautomatiseerd algoritme als dat Klout bijvoorbeeld biedt, maar er zit een waardering op basis van investeringen van echte mensen in individuen in. En waarom zou je investeren in iemand die je niet ziet zitten? Dat doe je op een aandelenmarkt ook niet. Investeringen die in professionals worden gedaan zijn eigenlijk te vergelijken met testimonials en referenties.

Handmatige systemen altijd waardevoller dan handmatige systemen

Tegelijkertijd laat Empire Avenue zien dat waardesystemen die langzaam, maar gestaag en handmatig worden opgebouwd waardevoller zijn dan geautomatiseerde systemen. Door spelelementen (gamification) worden mensen betrokken bij een dienst en blijven ze deelnemen in ruil voor incentives. Op die manier wordt de levensduur van een dienst verlengd en wordt er langzamerhand een handmatige database opgebouwd. Zie ook bijvoorbeeld Foursquare, waarbij een handmatige database van plaatsen en beoordelingen wordt opgebouwd.

Mijn stelling is, is dat dergelijke databases altijd waardevoller zullen zijn dan geautomatiseerde systemen. De belofte van geautomatiseerde, gepersonaliseerde nieuwsvoorziening is nog steeds niet ingelost (ook ZiteApp is het voor mij niet). Amazon’s Mechanical Turk wint het van automatisering. Op Klout is altijd kritiek, omdat de score wordt geautomatiseerd, maar Empire Avenue wordt gemaakt door mensen. Op een vergelijkbare manier grijp ik steeds meer naar Twitter lists en Twitter search op antwoord naar vragen en informatie in plaats van Google Reader en Google zelf.

Logische ontwikkeling misschien gezien de overdadige aandacht voor en massale integratie van consumer generated content de afgelopen 6 jaar. Alleen diensten als Empire Avenue en Foursquare kraken samen met theorieën als gamification langzaam ieder domein dat een zekere waardebepaling nodig heeft. En mijns inziens ligt er een zee aan opportunities om al deze domeinen langzamerhand af te gaan pellen. De schaal die internet biedt geeft het laatste zetje in het aan boord krijgen van voldoende kritische massa om het ook te realiseren.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!