Meten van de ROI van social media

Het meten van de ROI van social media is regelmatig onderwerp van gesprek tijdens mijn werk. Logisch, want inzet van social media vereist investering en die wil je op één of andere wijze rechtvaardigen. Over de complexiteit van het meten van ROI en een eenvoudige aanpak om een methodiek in te richten waarmee je de ROI kunt meten heb ik onlangs geblogd op socialembassy.nl. De complexiteit van het meten wordt in mijn ogen veroorzaakt door 4 punten:

  • Het rendement op de inzet van social media hoeft niet per definitie positief te zijn, wat het meten niet vereenvoudigt.
  • Het rendement zal in veel gevallen tegen vallen in vergelijking tot het rendement van andere kanalen.
  • Vaak wordt het rendement van social media op het verkeerde niveau gemeten.
  • Er is geen rechtstreeks verband tussen het meten van de ROI en het behalen van een positief rendement op je social media inzet.

Deze vier punten heb ik op het blog van Social Embassy nog wat nader toegelicht. Daartegenover heb ik een model van vier relatief eenvoudige stappen gezet om te komen tot een methodiek waarmee de ROI van social media in ieder geval gemeten kan worden. Het positief beïnvloeden van het rendement is dé grote uitdaging. Dat is strategie, een goede implementatie, activatie en community management en dat is een vak.

Ik ben uiteraard erg benieuwd naar hoe jullie tegen dit onderwerp aankijken en wat jullie van deze aanpak vinden. Je kunt het volledige artikel lezen op het blog van Social Embassy.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!