Hoe je als merk je persoonlijkheid kunt behouden in social media

Naar aanleiding van onze vierde Social Media Monitor – merken worden vrienden – is er een actieve discussie gaande over hoe je je als merk door middel van social media persoonlijker kan profileren. Persoonlijkheid en authenticiteit worden vaak genoemd als kernwoorden van een succesvol merk in social media, maar de vraag hoe je dat bereikt wanneer je vanuit een merk communiceert wordt daarin regelmatig gesteld. Vaak worden twee uitersten neergezet: of je communiceert vanuit een merk en is het eigenlijk onmogelijk om authentiek en persoonlijk over te komen, of je communiceert vanuit een persoon namens een merk, waarbij authenticiteit en persoonlijkheid een stuk vanzelfsprekender is.

Wat ik graag als advies geef is dat je vanuit een merk een social identity moet ontwikkelen. Zie de social identity als een beschrijving van je karaktereigenschappen, tone of voice, je gedrag en je positionering binnen social media. Door vanuit een identity te redeneren kan je je aanwezigheid al een stuk persoonlijker maken.Vanuit Social Embassy hebben we  C&A geadviseerd twee medewerkers actief te positioneren als spreekbuis op Facebook. Deze personen gebruiken hun namen in de status updates en zijn ook actief in de avatar en welkomsttab verwerkt. Op die manier hebben fans echt het idee dat ze in gesprek zijn met personen achter het merk C&A.

Vandaag zag ik op de C&A pagina een discussie die mijns inziens laat zien dat een duidelijke social identity kan bijdragen aan een persoonlijke en authentieke positionering van het merk én dat het mogelijk is een mix te vinden tussen communicatie vanuit het merk enerzijds en communicatie vanuit een persoon anderzijds. C&A heeft in verband met haar 170 jarig bestaan een campagne gelanceerd waarbij fans shoptegoed kunnen winnen. De aankondiging daarvan leidde al snel tot een levendige discussie, waarbij ook wat vragen mbt deelname aan de orde kwamen. C&A, in monde van ^Anouk, participeert actief in de comments.

Maar wat gebeurt er? Waar de afzender van communicatie C&A Nederland is, bedanken de fans actief Anouk voor het geven van antwoorden. Met andere woorden: fans hebben niet het idee dat ze in gesprek zijn met C&A, maar met Anouk. Een observatie die interessante consquenties kan hebben voor hoe je je als merk positioneert binnen een omgeving als Facebook…

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!