Worden consumenten fan, vriend of volger van merken in sociale media?

Afgelopen week ontstond er wat buzz rond een onderzoek over het “like-gedrag” van internet gebruikers op Facebook. Het onderzoek is uitgevoerd door CrowdScience en kreeg onder meer aandacht op eMarketerMarketingProfs en Insites Consulting. Er viel me een aantal dingen op aan dit onderzoek en de interpretatie van de artikelen die daarop volgden. Reden voor een korte blogpost dus en wat toevoeging van eigen data van Social Embassy. Deze blogpost is eerder verschenen op socialembassy.nl

Liken van brand pages niet populair?

Een van de conclusies van het onderzoek is dat het liken van merkenpagina’s op Facebook niet populair zou zijn. Het zou sterk achterblijven bij  het liken van andere type content zoals wall posts en pictures.

Ik zou willen zeggen dat iets meer dan 1/5 van de respondenten spontaan aangeeft merkenpagina’s te liken op Facebook een behoorlijk goede score is! De drempel om een merkenpagina te liken is namelijk aanzienlijk hoger dan het liken van een wall post.

  • Ten eerste is er een verschil tussen het liken van een merk en content die ook door een vriend uit je netwerk geplaatst kan zijn.
  • Ten tweede worden wall posts en pictures nu eenmaal veel vaker voorgeschoteld aan Facebook gebruikers dan de mogelijkheden om een fanpage te liken. Pictures en Wall posts bereiken je via de newsfeed. De mogelijkheid om een merk te liken kan eigenlijk alleen via advertising, rechtstreeks op de fanpage zelf of via een trigger uit je newsfeed. In vrijwel alle gevallen is een extra handeling nodig.

Deze twee redenen zou het verschil in belangrijke mate kunnen verklaren.

Willen jouw consumenten fan, vriend of volger van jouw merk worden in sociale media?

Wat jammer is aan het onderzoek is dat het niet binnen de context van een merk is uitgevoerd. Er wordt in algemene zin gevraagd naar het al dan niet liken van merken op Facebook.

Hieraan als organisatie conclusies verbinden voor je eigen merk is gevaarlijk. Beter is het om je eigen (potentiele) kopersgroep te vragen in hoeverre zij merken liken op Facebook én of ze bereid zijn om ook jou als organisatie te volgen op dit medium. Dit doen wij regelmatig voor onze klanten en dit levert interessante(re) inzichten op.

Recent vroegen we bijvoorbeeld aan de klanten van een automerk:

Hier komt een vergelijkbaar percentage uit als het onderzoek als hierboven beschreven. Maar interessanter is om te vragen in hoeverre ze fan, vriend of volger zouden willen worden van dit specifieke automerk in sociale media en nóg interessanter is het, wanneer je deze bereidheid ook nog aan verschillende kopersgroepen kan koppelen:

Deze uitkomst laat zien op zich al zien dat een groter percentage van klanten dat aan een bepaald programma meedoet fan zou willen van dit merk (29% van deze groep vindt dat een beetje tot zeer interessant tov de 21% uit het onderzoek hierboven). Het laat echter tevens zien dat een behoorlijk forse groep, namelijk 23%, hier neutraal tegenover staat. Een groep die wellicht met een klein beetje overtuiging eenvoudig over de streep is te trekken.

Trek conclusies op basis van eigen data

Dat is toch wel de moraal van deze blogpost. Het in algemene zin onderzoeken of consumenten merken liken op Facebook is niet representatief aan jouw organisatie. Dat is van allerlei factoren afhankelijk, zoals de loyaliteit naar jouw merk toe en de sterkte van je merk in z’n algemeenheid.

Met een paar simpele vragen is dit echter wel een stuk beter inzichtelijk te maken voor je eigen organisatie, waardoor je een stuk gerichter strategie kan ontwikkelen.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!