Het effect van interactie met een merk op Facebook en brand commitment

Bij Social Embassy zijn we logischerwijs erg bezig met het ROI vraagstuk van social media. Eigenlijk is het niet eens zozeer een vraagstuk, maar kijken we veel meer naar een verantwoording van de middelen die we inzetten. Onze kijk is redelijk  nuchter: de inzet van sociale media moet afgeleid zijn uit concrete business doelstellingen die je wilt realiseren. Vervolgens moeten sociale media een bijdrage leveren aan de realisatie van die doelstellingen. Het beste is om te kijken of sociale media je bedrijfsdoelstellingen outperformed, of nieuwe doelstellingen realiseert. Daarmee voorkom je de eeuwige vergelijkingsdiscussie. De uitdaging zit niet eens zozeer in het meten van die verantwoording, als meer in het positief beïnvloeden van de uitkomsten.

Facebook: Hype of Heilige graal?

Af en toe proberen we nog wat verder te kijken en doen we wat steviger onderzoek naar de impact van social media op merkdoelstellingen. Zo hebben we onlangs in samenwerking met Radboud Universiteit, in de persoon van Tim van der Sman, een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de impact van interactie met een merk op brand commitment, één van de belangrijkste marketingvariabelen.

Wat blijkt? Interactie met een merk op Facebook leidt tot een hogere brand commitment. En dat is een interessante uitkomst, omdat er één van de eerste keren is gekeken naar oorzaak –> gevolg in deze volgorde. Interactie leidt tot brand commitment. En dus niet een verhoogde brand commitment leidt tot interactie.

Een eerste stap in de business case?

Voor merken een eerste, maar belangrijke stap in de business case voor een platform als Facebook. Het blijkt namelijk dat investeren in engagement en interactie met je merk loont. Fans gaan namelijk meer commitment naar het merk voelen. Uiteraard zijn we ons er van bewust dat dit onderzoek in een wetenschappelijke setting is uitgevoerd. Tegelijkertijd maakt dit de resultaten wel zuiver. Volgende stap is het verband ook in de praktijk aan te tonen. Hiervoor zijn we in gesprek met een aantal merken.

Benieuwd naar het volledige rapport? Lees hem dan hieronder:

 

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!