Social Media Monitor 5 is uit! #SMM5

Precies een week geleden, op donderdag 4 oktober lanceerden we vanuit Social Embassy alweer de vijfde editie van de Social Media Monitor. De Social Media Monitor is ons jaarlijkse onderzoek naar de inzet van social media door top merken in Nederland. Begonnen we in april met #SMM5 nog met de gedachte om het wat kleinschaliger aan te pakken dit jaar, is het toch weer behoorlijk uit de hand gelopen :-). Meer uren in het onderzoek, een verdieping op de aanpak op het model, een documentaire, een infographic en een andere invulling van het event. Veel werk, maar erg geslaagd.

Rapport Social Media Monitor 5

Het onderzoek hebben we dit jaar alleen digitaal gelanceerd. Anders dan eerdere edities hebben we dit jaar de interne organisatie van top merken mee laten wegen in de overall waardering van de merken. De top 100 lijst van Nielsen is uitgebreid met merken die zijn aangedragen door de community, de focus op netwerken is losgelaten en we zijn veel meer inhoudelijk naar de communities van merken gaan kijken. Tot slot hebben we een jury een top drie in een drie categorieen laten samenstellen: binnen marketing, service en corporate.

Het thema van social media monitor 5 is Plastic Fantastic? Voortkomend uit de constatering van het onderzoek dat social media eigenlijk weer behoorlijk goed onder controle is binnen organisaties. Organisaties hebben de interne organisatie op orde en ook qua inzet zijn organisaties behoorlijk goed in staat commmunities te laten ontstaan. We zouden bijna kunnen denken dat we er zijn, maar dat is niet zo. Dat is vooral de boodschap van #SMM5.

Documentaire “Vind ons leuk”

We hebben een groep creatieven gevraagd een documentaire te maken over consumenten en merken in social media. En die is stiekem best leuk geworden. Aan de hand van vier praktijksituaties (een cafetaria, een blogger, een rapper, en een nieuwe telecomprovider) kijken we naar hoe de relatie tussen merken en consumenten in social media werkt. En dat die soms best complex kan zijn. Als je hem kijkt, even helemaal afkijken tot na de aftiteling. Briljante quote…

Vind ons leuk from Social Embassy on Vimeo.

Infographic 5 jaar merken en mensen in social media

Aangezien het de vijfde editie van de Social Media Monitor is leek het ons leuk een infographic te maken over (ongeveer) vijf jaar merk en mens in social media. Dit heeft een veelvoud van feiten en cijfers opgeleverd, weergegeven in een explosie van plaatjes in een collage.

Evenement

Het evenement was dit jaar… anders. MiER praatte de boel met veel cabaret aan de praat op een locatie met schitterend uitzicht: Undercurrent. Reacties erg positief en #SMM5 de hele middag trending op Twitter. Zeer geslaagd dus. Gelukkig hebben we de foto’s nog :)

 

 

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!