9 social media onderzoeken in 2012

Met Social Embassy hebben we in 2012 een mooi aantal onderzoeken mogen uitvoeren. In deze post de leukste negen op een rij.

Facebook: Hype of heilige graal?

Een grote schare likers en veel reacties op je fanpage. Dat voelt al snel goed. Maar levert het ook wat op? Samen met de Radboud Universiteit ontwikkelden wij een theoretisch model waarmee de invloed van een Facebookpagina kan worden gemeten. De resultaten lees je in het rapport!

 

 Facebook ROI voor merken

Als vervolg op het theoretisch model dat wij ontwikkelden voor brand commitment, hebben wij het onderzoek in de praktijk getest. Vijf brand leaders namen deel aan het onderzoek. Welk gevolg heeft interactie op een fanpage voor brand commitment voor KPN, Essent, 3FM, UPC, Optimel en Chocomel? En welke effecten zijn er op aankoop en loyaliteit? Het meeste harde social media onderzoek van 2012. De resultaten deelden wij hier.

 PLASTIC FANTASTIC – Social Media Monitor 5 (#SMM5)

De jubileumeditie van de Social Media Monitor werd beter ontvangen dan ooit. Een vernieuwde opzet, methodologie en vakjury. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen social media. En wie doen het het beste? Lees het rapport hier (en vergeet de infographic niet te bekijken.

Betrouwbaarheid en impact van sociale media steeds groter

Soms hebben we het geluk dat wij een fantastisch onderzoek mogen uitvoeren voor een van onze opdrachtgevers. ING is zo’n klant. Wij deden samen met InSites Consulting onderzoek naar de invloed en impact van social media ten opzichte van traditionele media. En guess what?

Fish when the fish are swimming…

Natuurlijk zijn de meeste merken actief op Facebook. Maar hoe gedragen zij zich? Analyse laat zien dat meer dan de helft van de berichten van fans aan een merk wordt geplaatst buiten kantoortijd. Maar wanneer zijn merken actief? De resultaten van de 25 grootste pagina’s lees je hier.

Wat staat er op de social media agenda 2013?

De afsluiter van 2012 is het onderzoek naar de verwachtingen voor 2013. Wat zien brand leaders als de grootste social media uitdagingen voor 2013? Wij brachten het in kaart op basis van dertien stellingen. Gelardeerd met statements van brand leaders konden wij het niet nalaten om het te voorzien van onze visie.

En verder?

Naast deze onderzoeken hebben we nog een aantal kleinere experimenten en onderzoeken kunnen uitvoeren, waaronder:

 2013!

In 2013 gaan we gewoon verder op deze ingeslagen route. Met grote en kleine onderzoeken, experimenten en testjes blijven we invulling geven aan de verdere ontwikkeling van het vakgebied. Hou in ieder geval onze onderzoekspagina in de gaten voor nieuwe updates.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!