#SMC13: Social Business of eerst maar eens rendement uit social media?

Tweet Vorige week werd in Pakhuis de Zwijger het social media congres georganiseerd. Met “van social media naar social business” had het congres een ambitieus thema. Ik mocht er een […]

Vorige week werd in Pakhuis de Zwijger het social media congres georganiseerd. Met “van social media naar social business” had het congres een ambitieus thema. Ik mocht er een workshop en presentatie geven. Waar de congressen het steeds meer gaan hebben over onderwerpen als social business, is dat niet het onderwerp waar onze klanten dagelijks mee bezig zijn. Vragen waar wij dagelijks mee werken liggen vooral op het gebied van rendement. Hoe activeren we, bewegen we en beïnvloeden we communities op zo’n manier dat we ook impact maken op  merk en sales. Het draait daarbij niet per definitie om grote transities, maar vooral om vragen als schaal.

Ik heb mijn verhaal daarom een stuk praktischer ingestoken en aan de hand van een aantal modellen en praktijkcases  een paar boodschappen neergezet:

  • Social is “ordinary business” dat prima in te richten is onder service, marketing & business
  • De onderliggende mechanismen van social (always-on, van zenden naar dialoog en van belofte naar bewijs) maken social voor marketeers wel echt anders
  • De impact van social service, social marketing en social business is prima meetbaar op KPI’s die de board snapt
  • Traditioneel (markt)onderzoek naar bekende metrics als NPS en herkenbare marketingmodellen (met bv focus op beinvloeding van kennis, houding en gedrag) kan ook de toegevoegde waarde van bereik en engagement binnen social inzichtelijk maken. Investeer dan ook in dergelijk research om resultaat op een strategischer niveau dan likes en engagement inzichtelijk te maken.
  • Schaal is essentieel om op merk- en salesniveau substantieel impact te maken. Dit betekent bijvoorbeeld investeren in groei van fan- en followerbases, het bereiken en beraken van deze communities en in content om ook inhoudelijk communities te bewegen.

Dat dus als boodschap in een notendop :-). Mijn slides (zonder verhaal) vind je hieronder.


By rob

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!